ساعت:

7:19 ب.ظ

تاریخ:

5 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

آریان فرد: چهارمین حکیم تاریخ ایران زمین، اُرُد بزرگ در همایش نخبگان شیروان

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ اُرُد بزرگ، بزرگترين حكيم و فيلسوف حال حاضر ايران، نیز در اولین همایش نخبگان شیروان که در صبح پنج شنبه بیست و هفتم شهریور 93 در مجتمع فرهنگی هنری غدیر در شهر شیروان، برگزار شد، حضور یافت.

 

اُرُد بزرگ یا مجتبی شرکا، شیروانی الأصل می گوید: سوگند به مهر که هیچ اندیشه ایی بی آن توان ایستایی ندارد و در جایی دیگر ادامه داده: «ایران؛ سرزمین مهر است» و سپس به مهربانی و مهر در تاریخ ایران زمین اشاره کرده، به ادبیات کهن و پر از مهر کشورمان، به معماری مهربانانه در تعاملات اجتماعی و به ورزش و پوریای ولی واشاره داشته است.

حکیم مهربانی گفته اند: از مهربانی به شادی می رسیم. ما احساس و خرد را همزمان با هم داریم و اینجا همه چیز در تعادل است. برای همین است که ایرانیان در هر جای دنیا، وقتی یک هم میهن را می بینند، انگار بخشی از وجود خویش را دیده اند و بر این باورند که: گیتی را در مهربانی می بینم و بیاییم همانند کودکان، مهربانی را بی دریغ ارزانی داریم و این حس زیبا را از دست ندهیم .

آریان فرد افزود: اجداد پدري حکیم فرزانه، اُرُد بزرگ، از شهر شيروان هستند و از اين رو در شهر شيروان به او بزرگ شيروان” مي گويند، اجداد مادري اش از سران ايل قشقايي شيراز بوده اند .اُرُد بزرگ؛ در شهر مشهد مقدس به دنیا آمد، پدر او، محمدتقی و پدربزرگش، بابا شرکاء، از بزرگان و ریش سفیدان شهر شیروان بوده است. مادرش ” فاطمه جاهد طبسی”، که فرزند یکی از خوانین بزرگ ایل قشقایی شیراز است، بوده، که در برهه ای از زمان، مدتی را به شهر طبس می رود و همان جا فامیلی خویش را به “جاهد طبسی” تغییر می دهد و در نهایت عازم مشهد مقدس می گردد.

مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهر شیروان در پایان و با افتخار از حضور نخبگان، مفاخر و مشاهیر موطن وزیر کشور در اولین همایش نخبگان شیروان که همانا منشأ برکات علمی، فرهنگی، هم اندیشی و … بسیار بود، در پایان به این نکته اشاره کرد که: بی هیچ تردیدی حکیم اُرُد بزرگ، بزرگترین فیلسوف جهان امروز است. او را چهارمین حکیم تاریخ ایران زمین نیز می دانند. سه حکیم دیگر به ترتیب تاریخ زندگی آنها ، عبارتند از: حکیم بزرگمهر ، حکیم فردوسی توسی و حکیم خیام نیشابوری .حکیم مهربانی ها، در شهر کرج، مرکز استان البرز ایران زندگی می کند، با این وجود بسیاری از علاقمندان به اندیشه های او، برای دیدارش از سرتاسر ایران به این شهر می روند تا او را از نزدیک ببینند.

شیروان و شیروانی بر خود می بالد به وجود چنین فرزندانی و همه برای بقاء عمر همه نخبگان، فرهیختگان، مفاخر و مشاهیر و همه مؤمنین و مؤمنات دعا می کنیم.

 

حکیم اُرُد بزرگ از دریچه دوربین در اولین همایش نخبگان شیروان؛ 27 شهریور 1393.