ساعت:

6:01 ب.ظ

تاریخ:

30 فروردین 1403

شهرداری شیروان

اسماعیل حسین پور؛ کارگر، یکی از مهم ترین عوامل تولید و خدمت

به گزارش روابط عمومی وشورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ یکی از مؤلفه های حمایتی از نیروی انسانی(کارگر) بعنوان یک قشر زحمتکش و بی منت، سلامت آنان است که وظایف تعریف شده ای برای صیانت از این مهم، بر ذمه کارفرمایان می باشد.


اسماعیل حسین پور؛ عضو شورای اسلامی شهر شیروان و رئیس کمیسیون حقوقی شورا گفت: نیروی انسانی(کارگر)، یکی از مهم ترین عوامل تولید و خدمت بوده و بایستی در جمیع ابعاد مورد توجه قرار گیرد و یکی از مؤلفه های حمایتی این قشر زحمتکش، سلامت آنان است که وظایف تعریف شده ای برای صیانت از این مهم، بر ذمه کارفرمایان می باشد. دستورات دینی در باب حقوق کارگران بعنوان پایه وضع قوانین موضوعه بوده و اهم موضوع اینکه؛ شأن کارگر و برابری زن و مرد بایستی رعایت شود.


رئیس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شیروان افزود: تعامل فکری کارگری و کارفرمائی یکی از مهم ترین گزینه های تفکر گروهی بوده و منجمله معیارهای سیستم و نگرش مدیریتی درست است و این مقوله؛ بارزترین مسیر دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی می باشد، چرا که رشد و توسعه از رابطه بین افزایش بهره وری و نظام مدیریت مشارکتی حاصل می شود و همه واقفیم که تلاش آدمی در جهت شکوفائی اقتصاد با این تز همراه بوده که بالاترین راندمان را با پائین ترین هزینه و وقت و امکانات به دست آید.

حسین پور ادامه داد: در راستای سلامت و صحت نیروی انسانی در بخش های تولید و خدمت وظایف تعریف شده ای برای کارفرما وجود دارد، منجمله: کارفرمايان بايد در محل کار خود خط و مشي ايمني و بهداشتي مشخصي را اعمال کنند. کارفرمايان بايد برنامه ‌ايمني و بهداشتي مشخصي را براي محيط کار خود تهيه کنند تا بر اساس آن خط و مشي ايمني بهداشتي خود را در محيط کار پياده کنند. کارفرمايان بايد در ايمن سازي و نگهداري ساختمان‌ها، کارگاه‌ها و تجهيزات محل کار کوشا بوده و کارگران را در برابر وقوع حوادث احتمالي حفاظت کنند. در مشاغلي که حذف خطرات ايمني و بهداشتي به وسيله طرح‌هاي مهندسي و ساير اقدامات امکان‌پذير نباشد، کارفرما بايد وسايل حفاظت فردي مناسبي در اختيار کارگران قرار دهد. کارفرما بايد در ارجاع کارهاي مناسب به افرادي که داراي محدوديت‌هاي شغلي بوده يا مسن هستند، با واحد ايمني بهداشت همکاري لازم را به عمل آورد. اگر کارگري خطري جدي که جان و سلامت او يا سايرين را تهديد مي‌کند به کارفرما گزارش کند، کارفرما موظف است بدون فوت وقت نسبت به بررسي گزارش و در صورت وجود خطر، براي رفع آن اقدام کند. کارفرما بايد با کارگران يا نماينده آنها در زمينه مسايل ايمني بهداشتي مشاوره کند و نتايج به‌دست آمده را براي حل مشکلات به کار گيرد.


عضو شورای اسلامی شهر شیروان به تصریح تکالیف کارگران برای تشدید ضرائب سلامت خویش، نیز اشاره نمود و آن اینکه: کارگران بايد در محل کار خود براي حفظ سلامت خود و نگهداري وسايل و ابزارآلات کار، قوانين و مقررات ايمني و بهداشتي را رعايت کنند. کارگران همواره بايد نسبت به کسب آگاهي از دستورالعمل‌هاي ايمني بهداشتي مرتبط با کار خود اقدام کنند و تبعيت لازم از اين دستورات را داشته باشند. هرگاه کارگري نسبت به وجود خطري که او يا همکارانش را تهديد مي‌کند مطلع شد، بايد مراتب را به سرپرست خود و واحد ايمني بهداشت اعلام کند. کارگران همواره بايد از وسايل حفاظت فردي که در اختيارشان قرار مي‌گيرد، استفاده کنند. کارگران نبايد در کار تعميرات ماشين آلات و تجهيزات و دستگاه‌هايي که مسووليت تعمير و نگهداري‌شان با آنها نيست، مداخله کنند.

اسماعیل حسین پور با ابراز خرسندی از اقدامات اخیر شهرداری شیروان در امر آموزش پرسنل، در پایان از مراجع ذیصلاح در امر نظارت بر سلامت محیط کار و کارگر خواست تا به موقع به وظایف خود عمل نموده و تعامل حداکثری با کارفرما در کاهش مخاطرات احتمالی برای نیروی انسانی، اقدامات پیشگیرانه به عمل آید.