ساعت:

4:45 ق.ظ

تاریخ:

31 فروردین 1403

شهرداری شیروان

جعفر بورنگ: بزرگترين زلزله قرن اخير ايران در 36 سال پیش در طبس گلشن

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: امروز بیست و پنجم شهریور ماه، سالروز زمین‌لرزه مخرب طبس گلشن در سال 1357 است و این روز، تلخ‌ترین روز زندگی همه طبسی‌هایی است که آن شب وحشتناک را به چشم خود دیدند و عزادار عزیزان خود شدند.

 

جعفر بورنگ”شهردار شیروان” ضمن ابراز همدردی با همشهریان خود که در زلزله دلخراش 25 شهریور 1357 عزیزان خود را از دست دادند، می گوید: حدود ساعت 19:36 روز شنبه مورخ 25 شهریور سال 1357(ساعت 15:35:56 به وقت گرینویچ روز 16 سپتامبر سال 1978 میلادی)، استان خراسان به‌ وسیله یکی از بزرگ‌ترین زمین ‌لرزه‌های قرن اخیر ایران به لرزه درآمد و شهر زیبا و تاریخی طبس گلشن با قدمت بیش از یک‌ هزار سال، به کلی ویران، 30 آبادی آن خراب و به 100 آبادی دیگر خسارت وارد شد و خسارت‌های عمده این زمین‌لرزه 7.7 ریشتری در شعاع 30 کیلومتری طبس بود.

 

بورنگ که اهل طبس گلشن می باشد، ادامه داد: آمار رسمی مرکز آمار ایران، 6 هزار و 363 نفر کشته را بر اثر این زمین‌لرزه اعلام کرد، که این تعداد شامل 3 هزار و 662 نفر در شهر طبس گلشن و 2 هزار و 701 نفر در روستاهای اطراف بودند، اما با توجه به جو هیجان‌زده پس از زلزله، امکان ثبت دقیق تعداد کشته‌ها وجود نداشت، به طوری که بنا بر گفته برخی کارشناسان، تعداد تلفات زمین‌لرزه طبس گلشن، حدود 12 هزار نفر و در برخی گفته ها تا 20 هزار نفر هم برآورد و نقل قول ‌شده است.

 

شهردار شیروان که بومی طبس گلشن می باشد، می افزاید: شهر طبس گلشن، شهری با بناهای تاریخی فراوان و میراث فرهنگی مختلف بود، که در زلزله سال 1357 به ‌طور کامل از بین رفت و در واقع دیگر چیزی از شهر باقی نماند و علاوه بر این در این حادثه تلخ بسیاری از مردم نزدیکان خود را از دست دادند، که اینجانب در سالروز این حادثه اسف بار و دردناک که هیچ گاه از ذهن ها پاک نخواهد شد و نسل به نسل خاطرات غم بار آن به فرزندان این نگین کویر منتقل خواهد شد، با بر گرامی داشتن یاد رفتگان و عرض تسلیت به همشهریان خود در دارالمؤمنین طبس گلشن، همه باید از این حوادث عبرت بگیریم.

شهردار سابق طبس گلشن یادآور شد: زلزله طبس در بهبوهه انقلاب اسلامی ایران و حدود یک هفته پس از واقعه 17 شهریور تهران روی داد و اگر خساراتی داشت، اما به‌ طور قطع دارای برکاتی نیز بود، که شتاب بخشیدن به موتور انقلاب از نتایج آن بود.

 

جعفر بورنگ از فرا گرفتن غرش زمین و انتشار گرد و غبار در همه جای شهر طبس گلشن در زلزله سال 57 خبر داد و گفت: بعد از مدتي از وقوع این حادثه، صداي ناله و فرياد انسان ها بود که شنيده مي شده و نفرات بسياري در زير آوار مدفون شده بودند و کساني هم که نجات يافته بودند، نيز ياراي کمک رساني به همه را نداشته اند. ديگر از طبس چهار هزار ساله و با آن قدمت و ساختمان هاي باستاني چيزي به جا نمانده بوده و مسجد دومنار، مسجد جامع و ارگ طبس، همگي با خاک يکسان شده بود، گويا ماه نيز تاب ديدن اين واقعه را نداشته و دو ساعت بعد از زلزله، نقاب بر صورت می کشد و طبس ويران، شاهد ماه گرفتگي(خسوف) می شود.

شهردار طبسی الأصل شیروان به خود می بالد که: طبس، شهر انقلاب نامیده می شود.

(زلزله طبس در بحبوحه انقلاب و يک هفته پس از واقعه 17 شهريور رخ داد، که اين شهر نيز بعد از انقلاب ساخته و شهر انقلاب ناميده مي شود.)

آریان فرد مسئول روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان در این باره اشاره نمود: شهرستان طبس گلشن در جنوب غربي استان خراسان بزرگ و شمال شرقي استان يزد واقع شده است که از سال 1380 از خراسان بزرگ جدا شد و به استان يزد پيوست و در اواخر سال 1392 پس از انتزاع از استان یزد به استان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ملحق گردیده است، شهري باستاني با قدمت ۴ هزار ساله در بيست و پنجم شهريور ماه 1357، نيم ساعتي پس از اذان مغرب و زمانی که چراغ ها تازه روشن شده بود و مردم در مجالس مهماني و برخي نيز در مجالس عروسي حضور داشته اند، عده اي تازه از نماز جماعت برگشته بودند و ساعت به 36 : 19 نزديک مي شد؛ پرندگان و حيوانات از خود بي قراري عجيبي نشان مي دادند، ماهي ها به سطح آب آمده بودند، ناگهان صداي مهيبي گوش فلک را کر کرد و آنچه جعفر بورنگ”شهردار شیروان” در قبل بیان داشت، بوقوع پیوست.

 

پيام امام خميني(ره) به مناسبت زلزله طبس

 

پس از وقوع زلزله شديد طبس رژيم پهلوي در اقدامي رياکارانه، به اين مناسبت عزاي عمومي اعلام کرد. حضرت امام خميني(ره) پس از اين اقدام دستگاه، ضمن صدور پيامي از نجف و ارسال پيام تسليت و همدردي براي بازماندگان حادثه، نقشه دربار را افشا کردند. ايشان در مورد پيام عزاي عمومي که از سوي رژيم پهلوي اعلام شده بود؛ گفتند:« آنهايي که هزاران نفر از بهترين فرزندان ما را در روز 17 شهريور 1357 بيرحمانه، قتل عام کرده اند، امروز براي انحراف اذهان، به تعزيه سرايي پرداختند و اشک تمساح براي زلزله زدگان مي ريزند. حضرت امام(ره) همچنين در اين پيام از همه مسلمينِ غيرتمند خواستند که مستقيماً به کمک زلزله زدگان بشتابند.»

 

ياد جانباختگان زلزله سال 57 را گرامي مي داريم و به روانشان درود مي فرستيم.

شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان