ساعت:

5:18 ب.ظ

تاریخ:

10 فروردین 1403

شهرداری شیروان

رحمانی فضلی”وزیر کشور”: اولین همایش فرهیختگان شیروان؛ ابتکار و سیاستی مثبت

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ وزیر کشور در پیامی به اولین همایش فرهیختگان موطن خویش: اقدام ارزنده مدیران شهرستان شیروان برای برگزاری اولین همایش فرهیختگان شیروان که تجلی اراده جلب مشارکت فکری نخبگان، مفاخر، مشاهیر و صاحبان نظر است، در خور تقدیر بوده و می‌توان آن را ابتکار و سیاستی مثبت ارزیابی نمود.

 


 

متن پیام وزیر کشور به اولین همایش فرهیختگان موطن خویش؛ به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم»

خداوند متعال را به پاس نعمت‌های بیکرانش و از آن جمله استقرار نظام جمهوری اسلامی شکر گفته و درود بی‌پایان بر پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت مطهرش می‌فرستیم. در ابتدای سخن سلام خالصانه خود را تقدیم عزیزانی می‌نماییم که به پیروی از امام خمینی رحمت‌الله علیه در طریق جهاد و سیاست گام نهاده‌اند، شهدای بزرگوار، آزادگان، ایثارگران، خانواده‌های محترمشان و تمام مردم شریف و انقلابی شیروان که همچنان در صحنه حضور دارند.

امید آن‌که بتوانیم با استعانت از توفیقات الهی، به کارگیری رهنمودهای روشنگرانه مقام معظم رهبری، بهره‌مندی از تمام منابع سخت افزارانه و نرم‌افزارانه در قالب الگویی جهادی و بسیج ملی در تحقق توسعه‌ای متوازن و درنتیجه خدمت به این ملت شریف، موفق باشیم. البته این هدف چنان مهم و حساس است که دولت تدبیر و امید مستند به اصول و برنامه‌های انقلابی از سوی رئیس جمهور محترم، آن را در سرلوحه کار خود دارد و از همین منظر است که اعتدال،‌ مشارکت جمعی نخبگان، سلامت و پذیرش و حمایت مردمی را ارج نهاده و تایید می‌نماید.

اقدام ارزنده مدیران و نخبگان شهرستان شیروان برای برگزاری اولین همایش فرهیختگان شیروان که تجلی این اراده است، در خور تقدیر بوده و می‌توان آن را ابتکار و سیاستی مثبت ارزیابی نمود.

البته از مردم شهرستانی که از پیشینه تاریخی و فرهنگی غنی، درصد بالای رزمنده، جانباز، آزاده و تعداد شهداء و خانواده‌های شهید طی دوران دفاع مقدس و همچنین تعهد بالا به اصول اسلامی برخوردارند، اقدام به چنین برنامه‌های راهبردی برای بهبود سطح توسعه در این شهرستان کاملاً طبیعی است. به ویژه آن که از مزیت‌های نسبی مهمی چون جایگاه راهبردی و محوری در حوزه کشاورزی استان، بهره‌مندی از امکانات اولیه و ضروری برای توسعه در حوزه صنعتی، وجود نیروگاه پیشرفته، کارخانه‌های بزرگ صنعتی و یا نزدیکی به ترکمنستان به عنوان یک حوزه نفوذ فرهنگی و اقتصادی برخوردار است.

با اینحال باید تاکید نمود که مهم‌ترین سرمایه و منبع مهم برای پیشرفت و توسعه شهرستان، نیروی انسانی آن است که از دانش، تعهد، پشتکار، بینش و فراست لازم برای آبادی شهر خویش برخوردار است.

اگرچه موضوع مهم توسعه شهرستان در این همایش از سوی نخبگان، کارشناسان و مدیران مختلف شهرستان و استان به بحث گذارده خواهد شد و انشاءالله نتایج و برکات مثبت زیادی خواهد داشت، اما اینجانب نیز مایل هستم چند نکته راهبردی را که می‌تواند به توسعه متوازن کمک نماید، مورد تاکید قرار دهم.

نکته اول که به وصف توازن از آن تعبیر شده،‌ دلالت بر آن دارد که هر الگویی که برای توسعه و پیشرفت در شهرستان اتخاذ می‌شود،‌ باید به گونه‌ای باشد که به سطوح توازن توجه خاص داشته باشد. توازن از حیث جغرافیایی که بتواند گستره کلان شهرستان را پوشش دهد و از شکل‌گیری مناطق جدا افتاده توسعه یافته و غیر آن ممانعت به عمل آورد. همچنین توازن از حیث ابعاد که لازم است به شبکه تعاملی فرهنگ، اقتصاد، محیط زیست،‌ سیاست و فناوری توجه گردد تا از این طریق مانع از بروز آفات توسعه متوازن شویم.

نکته دوم آن‌که توسعه و پیشرفت نیازمند موتور محرکه نخبگی است. بر این اساس باید ساز و کارهایی پیش‌بینی و فعال گردد که امکان حضور حداکثری نخبگان هر حوزه را فراهم سازد. اگر شهرستان‌ها بتوانند، نخبگان خویش را حفظ و در قالب الگوهای معینی گرد آورند، خواهند توانست از تجربه و دانش و حتی دسترسی‌های فراشهرستانی آن‌ها برای ارتقاء بهره ببرند.

نکته سوم آن است که توسعه و پیشرفت نیازمند منابع بومی است. اصولاً الگوهای تمرکزگر که مایل به اجرای سیاست‌های توسعه با هزینه‌های انحصاری از سوی مرکز هستند،‌ پایایی و پویایی لازم را ندارند. براین اساس اگر موتور محرکه توسعه، اندیشه نخبگی باشد،‌ آنگاه باید تاکید نمود که انرژی توسعه و پیشرفت از ناحیه صاحبان منابع محلی و بومی حاصل می‌آید. به همین دلیل است که باید با سازوکاری منطقی بین نخبگان فکری و صاحبان سرمایه در شهرستان‌ها ارتباط برقرار نمود. ارتباطی وثیق که در تعامل آن، توسعه و پیشرفت همگانی حاصل آید. این مهم یعنی وجود تعهد و مسئولیت نزد نخبگان فکری و اجرایی، ما نیازمند شکل‌گیری و ترویج این الگو هستیم تا تمام هزینه توسعه را به مرکز تحمیل ننماییم، چرا که الگوهای وابسته به مرکز،‌ معمولاً ناکام و نامتعادل شکل می‌گیرند.

نکته چهارم که به بنیاد اجتماعی توسعه و پیشرفت دلالت دارد، از فرهنگ عمومی و نقش راهبردی آن در توسعه سخن می‌گوید. واقع امر آن است که مردم رکن اساسی توسعه و پیشرفت هستند و اگر این دغدغه به خواستی عمومی تبدیل نشود و برای تحقق آن مردم وارد عرصه نگردند، هر تلاشی ناکام و یا کم تاثیر خواهد بود. لذا لازم است موضوع مردم و توسعه شهرستان مورد توجه خاص قرار گیرد. پشتوانه اجتماعی توسعه که امروزه در زمره اصول پیشرفته و مترقی الگوهای توسعه از آن یاد می‌شود، دلالت بر همین ملاحظه دارد. اگرچه می‌توان بر این فهرست اصول دیگری را افزود، اما من مایل هستم بنا به اهمیت و نقش مهمی که اصل مدیریت کارآمد دارد، در پنجمین نکته این موضوع را برجسته سازم. مدیریت از آن حیث که نقش هماهنگی، هدایت و نتیجه بخشی دارد، حائز اهمیت می‌باشد.

از دلالت‌های وصف توازن یکی هم آن است که بین امکانات و منابع موجود با توان مدیریتی نوعی تناسب برقرار کرد. تجربه نشان داده که منابع اندک با مدیریت مؤثر، نتایج مثبت بسیار بیشتری داشته‌اند، تا منابع زیادی که در اختیار مدیران غیرکارآمد بوده‌اند. براین اساس تاکید بر حضور مدیران متعهد، کارآمد، عالم و دلسوز برای توسعه شهرستان یک شرط مهم و راهبردی است.

تحلیل دقیق اصول گفتمان دینی، حکایت از آن دارد که ملت ما با اتکاء به قدرت الهی و برخورداری از وجود رهبری هوشمند و فرزانه، بهره‌مندی از دانش و تلاش مستمر و همه جانبه ، خواهد توانست به این هدف راهبردی نیز انشاءالله دست یابد و به الگویی متمایز از توسعه و پیشرفت برای جهان اسلام تبدیل شود.

آنچه امروز شما فرهیختگان و مدیران دلسوز در این همایش، برای آن اجتماع نموده‌اید نه یک وظیفه صرفا محلی، بلکه یک اقدام مثبت ملی ارزیابی می‌شود، چرا که می‌تواند به عنوان الگویی جهت سایر شهرستان‌ها تعریف و ارایه گردد. در این صورت خواهیم توانست کشوری در شأن و خور ملت بزرگ ایران و نام متعالی اسلام داشته باشیم. دولت تدبیر و امید با تمسک به فرمایشات مقام معظم رهبری و سیاست‌های کلان ابلاغی، راهبرد و برنامه‌ای جامع و متوازن را در دستور کار دارد که با مدیریت و نظارت مستمر جناب آقای دکتر روحانی رئیس محترم جمهور، در حال پیگیری و اجرایی شدن است. نتیجه این برنامه مدبرانه، تولید آرامش در جامعه و تقویت امید به آینده است و از این منظر وزارت کشور از اقدامات مثبتی همچون همایش حاضر که خود نشانه وجود امید در جامعه بوده و به نوبه خود می‌تواند در افزایش این امید مؤثر باشد، حمایت می‌نماید. از خداوند متعال برای امت اسلامی وحدت و انسجام، برای ملت شریف ایران سربلندی و افتخار و برای شما نخبگان و مدیران حاضر در همایش و مردم شریف شیروان پیشرفتی سعادتمندانه را آرزومندیم.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

«عبدالرضا رحمانی فضلی»