ساعت:

8:30 ق.ظ

تاریخ:

28 فروردین 1403

شهرداری شیروان

شهردار شیروان: مناسب سازی معابر شهری و ابنیه های عمومی یک حق شهروندی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ قوانین در همه جای دنیا برای رفاه حال شهروندان تصویب می شود. قانون جامع حمایت از معلولان نیز در زمره همین قوانین است. نگاهی گذرا به معابر و اماکن عمومی، نبود امکانات برای رفاه حال جامعه معلول را در برخی موارد، گواهی می دهد.

جعفر بورنگ”شهردار شیروان” به مناسبت دوازدهم آذرماه، روز جهانی معلولان؛ مسئولان واحدهای زیربط تحت امر خود در زمینه های عمران، خدمات شهری، حمل و نقل و شهرسازی را به جلسه ای دعوت نمود و گفت: اجرای قانون در جمیع جهات مدنظر است و از هر اقدامی که در تغایر با قانون باشد، جلوگیری می نمایم و با خاطی برخورد خواهم نمود. اجرای قانون جامع حمایت از معلولان نیز قانون است و باید در تمامی اقدامات اجرا شود.

بورنگ ادامه داد: قانون جامع حمایت از معلولان ده سال از عمرش می گذرد، ولی کمتر در شبکه معابر و نیز ساخت و سازهای عمومی اجرای آن دیده می شود. در قانون جامع حمایت از معلولان، مفاد بسیاری برای  رفاه حال شهروندان معلول وجود دارد. یکی از آن مقررات، بهسازی و استاندارسازی معابر و حمل و نقل عمومی است، که  ظاهرا این موضوع هم تاکنون کمتر دیده شده است.

سکاندار مدیریت شهری از تأمل خود مبنی بر اینکه چرا باید وقتی روزی در سال، مناسبت موضوعی در تقویم می شود، باید آن موضوع را به یاد آوریم و چرا همه قوانین و مقررات در حوزه عمران، حمل و نقل، شهرسازی و … در اقدامات رعایت و لحاظ می شود و قانون جامع حمایت از معلولان کمرنگ است، مگر برای این قشر از شهروندان در خدمات عمومی استثناء وجود دارد؟

بورنگ از مدیران و کارشناسان شهرداری خواست، در مناسب سازی معابر، حمل و نقل و صدور پروانه ساختمانی اماکن عمومی قانون جامع حمایت از معلولان را لحاظ نموده و کلیه بسترها و زیرساخت های لازمه را با رعایت استانداردهای مربوطه برای این شهروندان فراهم آورند.


شهردار شیروان ضرورت تشکیل کارگروه ای به منظور ساماندهی و مناسب سازی شهر شیروان برای معلولان را ابلاغ نمود، تا در تهیه طرح سنجش مناطق در خصوص ساماندهی و مناسب سازی برای معلولان و جانبازان اقدام شود .

جعفر بورنگ به واحد شهرسازی نیز تأکید نمود برابر ضوابط، به ساختمان های که برای معلولان مناسب سازی نشده، پایان کار ندهند، چرا که: مناسب سازی معابر ، یک حق شهروندی است و اجرای قانون جامع حمایت از معلولان را مختص معابر، میادین و ساخت و سازها نیست و باید در پارک ها، نمازخانه های عمومی، ورودی ادارات و نهادها، ایستگاه های ناوگان حمل و نقل عمومی، سرویس های بهداشتی عمومی و … رعایت شود.