ساعت:

4:45 ب.ظ

تاریخ:

6 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

فرهنگ سازی عدم استفاده از قلیان در بوستان های عمومی شیروان

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: در راستای رسالت فرهنگی شهرداری شیروان، برنامه فرهنگ سازی عدم استفاده از قلیان در پارک، بوستان ها، معابر و شوارع عمومی در دستور کار مدیریت شهری شیروان قرار دارد.

آریان فرد روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان گفت: به منظور استفاده بهینه و سالم خانواده‌ها از پارک‌ها و مراکز تفریحی و طی هماهنگی‌های به عمل آمده با مرجع قضائی، طرح ممنوعیت استعمال قلیان در پارک‌ها اجرا می‌شود و در این رابطه تابلوهای هشداردهنده مبنی بر ممنوعیت استعمال قلیان در محل پارک‌ها نصب و توسط مرجع قضائی و انتظامی با افراد متخلف برخورد قانونی به عمل می‌آید، که در این راستا؛ از شهروندان نیز خواستار همکاری با این مأموریت می باشیم.

 

 

وی اضافه کرد: بنا بر اعلام وزارت بهداشت ضرر استعمال ۳۰ دقیقه قلیان برابر با ضرر استعمال ۸۰ نخ سیگار است که متأسفانه در سال های اخیر استعمال قلیان در بین تمام اقشار جامعه خصوصاً جوانان مشاهده می شود و این امر، خطری تهدید کننده برای سلامت است .

دکتر سعید ساعدی رئیس کمیسیون سلامت شورای اسلامی شهر شیروان با بیان اینکه دخانیات از جمله قلیان مقدمه ای برای روی آوردن افراد خصوصاً نسل جوان به اعتیاد است، در این راستا افزود: متأسفانه تبلیغات سوء در ذهن مردم، این باور را ایجاد کرده که تنباکوهای میوه ای هیچ نوع ضرری ندارند. اما در واقع این یک تصور غلط است، چرا که ماده اصلی آنها نیکوتین است که عامل بیش از ۸۰ درصد سرطان های دهان، ریه و حنجره می باشد.


 

جعفر بورنگ”شهردار شیروان” در جلسه تبیین مأموریت مقابله با استفاده از قلیان در پارک های عمومی شیروان، گفت: از دستگاه های فرهنگی و متولی امر در خصوص برنامه ریزی مناسب، مدون و فرهنگ سازی برای آگاه سازی جوانان و خانواده ها برای مقابله با مصرف قلیان خواست با طرحی جامع و مستمر با این پدیده مضر برخورد جدی شود و با مصوبات جدید در اجرای قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات با جلب نظر دادستانی و سایر دستگاههای ذیربط، شیروان به مکانی ناامن برای عرضه کنندگان و استفاده کنندگان قلیان تبدیل شود، تا خانواده‌ها از پارک‌ها و مراکز تفریحی با طیب خاطر بهره مند و در فضائی پاک و بدون دود و فارغ از مزاحمت، مستقر شوند. چرا که باید افراد سودجو نتواند محیط پاک طبیعت را طوری جوسازی کنند که نوجوانان، جوانان و خانواده ها بجای تفریح سالم، به سمت تفریحات غلط و مضر همچون استعمال دخانیات بخصوص قلیان کشیده شوند.  

کلالیان مقدم رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیروان در ادامه سخنان با تأکید بر فرهنگ سازی و آگاه کردن خانواده ها خصوصاً جوانان نسبت به مصرف دخانیات از جمله قلیان، به اهمیت و نقش رسانه ها در این موضوع مهم اشاره کرد و گفت: اگر تنها ما اقداماتی را انجام دهیم و صدا و سیما، روزنامه ها و دیگر رسانه ها همراهی نکنند، فایده ای نخواهد داشت و چه بسا بدتر شود و نیاز است رسانه های استان و شهرستان بیش از گذشته مراتب نفی استفاده از دخانیات و بخصوص قلیان را تببین کنند و مدیریت شهری شیروان را همراهی نمایند.