ساعت:

8:48 ب.ظ

تاریخ:

17 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

پایان نخستین جشنواره «فطیر مسکه» استان در شیروان

? عوض زاده- نخستین جشنواره «فطیر مسکه» خراسان شمالی در کوهستان پارک شیرکوه شیروان پایان یافت.

? شهردار شیروان با بیان این که این جشنواره به مدت ۳ روز، همزمان با دهه کرامت برگزار شد، تصریح کرد: کوهستان پارک شیرکوه شیروان در این مدت میزبان بیش از 30 هزار نفر از مسافران و زائران امام رضا(ع) و اهالی خونگرم دیار باب الرضا، گنجینه معرفت ها بود.

? مهندس «احمدی» با اشاره به این که شهر تاریخی شیروان به لحاظ تنوع و کیفیت نان و غذاهای سنتی و بومی از غنای بسیار بالایی برخوردار است، تصریح کرد: این موضوع بهانه ای شد تا جشنواره فطیر مسکه با هدف حمایت از تولید و اشتغال محلی، حفظ آیین ها و رسوم بومی و محلی، حمایت از اقتصاد روستایی و عشایری، ایجاد شور و نشاط اجتماعی، رونق صنعت گردشگری و معرفی شیروان و ظرفیت های آن برگزار شود.

? به گزارش خبرنگار ما، در این جشنواره که از شبکه تلویزیونی اترک به صورت زنده پوشش داده شد، برنامه هایی همچون پخت و عرضه انوان نان و فطیر، برگزاری نمایشگاه صنایع دستی شهرستان، برپایی سیاه چادرهای عشایری، اجرای بازی های بومی و محلی و مولودی خوانی نیز اجرا شد.

? در همین خصوص، «مستوفیان» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: خوراک سنتی و محلی یکی از مظاهر فرهنگی با ارزش هر کشوری است که حفظ و شناساندن این مهارت‌ها مانند هر کار فرهنگی و تاریخی از اهمیت فوق‌العاده برخوردار است.

?ومهارت پخت فطیر مسکه، با شماره ۱۴۳۵ به‌عنوان میراث ناملموس مردمان خراسان شمالی ثبت ملی شده است.

? ۲۲ خرداد ماه ۱۴۰۱