ساعت:

5:01 ب.ظ

تاریخ:

10 فروردین 1403

شهرداری شیروان

0585.ir: ساحل نشینان، متقاضی اول طرح ساماندهی رودخانه چایلق بوده اند.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: رودخانه چایلق شیروان به عنوان یک مسیل، پتانسیل آن را دارد تا از طریق تبدیل به یک کریدر سبز شهری، علاوه بر ایجاد چشم اندازی زیبا برای شهر و ارتقای کیفی محیط شهری، مکانی را برای تفریح شهروندان نیز فراهم آورد.

 

 

 

متن خبر از پرتال اطلاع رسانی شهر من شیروان به آدرس: 0585.ir

 

 

ساماندهی و احیای عناصر طبیعی درون شهری مانند رودخانه ها و مسیل ها رویکردی است با دیدگاه توسعه پایدار و استفاده صحیح از منابع طبیعی، رودخانه چایلق شیروان نیز از این قائده مستثنی نبوده و این مسیل، پتانسیل آن را دارد تا از طریق تبدیل به یک کریدر سبز شهری، علاوه بر ایجاد چشم اندازی زیبا برای شهر و ارتقای کیفی محیط شهری، مکانی را برای تفریح شهروندان نیز فراهم آورد.

 

این مسیل در حال حاضر نقش یک لبه تقسیم شهری را ایفاء می کند و می تواند به یکی از گذرگاه های اصلی پیاده و سبز شهر تبدیل شود.

 

طرح جامع شهر شیروان در سال 1378 توسط اداره کل مسکن و شهرسازی برای یک دوره 25 ساله تهیه شده و مطالعات این طرح، نقش اصلی رودخانه چایلق را جمع آوری آب های سطحی معرفی کرده، که به عنوان یکی از زهکش های طبیعی شهر در کنار رود اترک به این نقش می پردازد. طرح تفصیلی پیرو طرح جامع و توسط اداره کل مسکن و شهرسازی و در سال 1386 به تصویب رسیده و در این طرح درباره کاربری این مسیل آمده:«کاربری مسیل بستر طبیعی یا کانالیزه شده رودخانه های دائمی یا فصلی است که عرض این مسیل ها به وسیله وزارت نیرو(سازمان آب منطقه ای) تعیین می شود. … .»

 

 

شهردار شیروان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه رودخانه قلجق یا چایلق از رشته کوه های خانلق در شمال شهر شیروان سرچشمه می گیرد افزود: این رودخانه در سال های اخیر به علت کاهش بارندگی ها و نیز احداث سد بارزو در بالادست آن در ماه های کم بارش خشک و بلااستفاده مانده است.

 

جعفر بورنگ افزود: طبق اعلام کارشناسان مربوطه، میانگین بارش سالانه در دشت شیروان که در اقلیم سرد بیابانی BWSدر طبقه بندی کوپن قرار دارد، 214 میلی متر است که از میانگین سالانه کل کشور (250 میلی متر) کمتر می باشد. وی افزود: هر چند که در ارتفاعات اطراف شهر این میزان بارندگی به 423 میلی متر می رسد، اما به علت احداث سد بارزو، بارندگی در ارتفاعات تأثیر چندانی در وضعیت آبی رودخانه درون شهر(چایلق) ندارد.

 

 

شهردار شیروان کنترل فرسایش خاک و تثبیت آن، جلوگیری از فرسایش خاک توسط باد، جلوگیری از فرسایش آبی خاک ،کنترل صدا، پاکیزه سازی هوا، کنترل انعکاس نور و ساماندهی کاربری و فعالیت های همجوار را از مزایای طرح ساماندهی رودخانه چایلق و احداث پارک ساحلی عنوان کرد و گفت: پایداری اقتصاد محلی و همگون با طبیعت، ایجاد فرصت های مناسب برای مشارکت های عمومی، انطباق خدمات تفریحی و ورزشی و فراغتی با اکوسیستم رودخانه، حفظ منابع آب و امکانات موجود در منطقه و استحصال منابع جدید، تأمین دسترسی های و نحوه ارتباط دو بخش شهر، رعایت ضوابط و حریم های بستر رودخانه، توسعه همه جانبه در منطقه با تأکید بر گردشگری و خدمات عمومی و توسعه فضای سبز و احیای نقش رودخانه را از دیگر مزایای اجرای این طرح عنوان نمود.

 

 

وی بار دیگر با تاکید بر اینکه طرح ساماندهی حریم رودخانه چایلق شیروان با نگاهی 25 ساله تدوین و طراحی شده و مجوز اجرای آن صادر شده است افزود: این پروژه به گونه ای طراحی شده که کاهش عرض رودخانه را با افزایش عمق آن جبران می کند تا فضای لازم برای عبور آب سیلاب از آن وجود داشته باشد.

 

بورنگ گفت: در مطالعات انجام شده جریان سیلاب در مدل هیدرولیکی کاملا شناخته شده و مورد تأیید شبیه سازی شده، و براساس نتایج مدل، اقدام به طراحی شده است و براساس نتایج مدل نه تنها مقطع ساماندهی قابلیت عبور سیلاب با دوره بازگشت 25 ساله را داشته بلکه با رعایت پارامتر ارتفاع آزاد، قابلیت عبور سیلاب با دوره 50 ساله را نیز دارا می باشند.

ساحل نشینان، متقاضی اول این طرح بوده اند

شهردار شیروان گفت: طرح ساماندهی رودخانه چایلق و احداث پارک ساحلی بر اساس اصول مهندسی پیش می رود و در خصوص اجرای طرح و تنگ شدن حریم رود نیز، یکی از اهداف طرح، ساماندهی رودخانه ها و جمع و جور کردن آنها است، که در سال جاری، تصویب نامه هیئت وزیران هم راجع به واگذاری بستر رودخانه ها داخل محدوده قانونی شهرها از شرکت آب منطقه ای به شهرداری ها ابلاغ شده است.

بورنگ تصریح کرد: ساحل نشینان منطقه رودخانه چایلق در پی نابسامانی های ناشی از وضعیت رودخانه اعم از اینکه محل مزبور، مکانی برای انباشت ضایعات و نخاله های ساختمانی و بعضاً پسماندهای شهری شده و از سوی دیگر با رشد گیاهان غیرمثمر خودرو، چهره نازیبا به مبلمان شهری بخشیده بود از اجرای این طرح رضایت دارند.

 

پروژه دارای تاییده های مراجع ذی صلاح است

شهردار شیروان گفت: مجوز ساماندهی رودخانه چایلق شیروان از سوی شرکت آب منطقه ای آب منطقه ای خراسان شمالی صادر شده و تأییدیه دفتر کل فنی استانداری خراسان شمالی و هم مصوبه شورای اسلامی شهر شیروان بوده و هر تغییری و دخل و تصرفی در مسیر این رودخانه بر اساس طرح و مجوز آب منطقه ای و مشاوره لازم با مشاور طرح توأم با مرجع صالح صورت می گیرد و به هیچ سلیقه یا نظر غیرفنی و غیرعلمی در این زمینه توجه نمی شود.

 

اجرای 2 هکتاری طرح ساماندهی رودخانه چایلق

بورنگ با اشاره به اینکه اجرای پارک ساحلی و ساماندهی رودخانه چایلق در گستره 2 هکتار صورت می پذیرد افزود: معماری یکسان، صرفه جویی در مصرف آب و ایجاد فضای سبز محور اصلی طرح ساماندهی رودخانه چایلق است.

 

وی افزود: رودخانه چایلق یکی از آرزوهای بزرگ مردم شیروان است که این رودخانه از این وضعیت خارج شود با طراحی هایی که شهرداری اعمال کرده و با دستوراتی که شورای اسلامی شهر داده اند و با حمایت های مردم شیروان قرار است که داخل این رودخانه آب و درحاشیه ی آن فضای سبز، پارک و اطراف آن معماری یکسان ساخته شود و درانتهای این رودخانه دریاچه مصنوعی و سیستمی برای گردش آب احداث می شود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

 

شهردار شیروان گفت: آنچه متخصصین و کارشناسان برنامه ریزی کرده اند به تایید آب منطقه ای و دفتر فنی استانداری رسیده است و اجرای این پروژه پیش می رود و به نفع شیروان است و اکثر مردم راضی هستند و مخالفت ها باید دلیل و منطق داشته باشند.

 

سد بارزو حوزه های آبریز رودخانه را کم کرده/ مسائل تخصصی را به اهل فن بسپارند.

شهردار شیروان با بیان اینکه شهروندان مسائل تخصصی را به اهل فن بسپارند و سلیقه های شخصی را کنار بگذارند و دلواپس نباشند گفت: با توجه به ایجاد سد بارزو در شهرستان حوزه های آبریز این رودخانه را کم کرده و حجمی بالغ بر 94 میلیون متر مکعب آب را در خود جای می دهد و بیش از 10 سال از بهره برداری آن می گذرد، طرح و مطالعات 50 سال گذشته سیل این رودخانه و منطقه مورد بررسی قرار گرفته و مجوز اجرای طرح از سوی آب منطقه ای خراسان شمالی و دفتر فنی استانداری خراسان شمالی صادر شده است.

 

بورنگ افزود: طرح ساماندهی بستر رودخانه چایلق و اترک به عنوان توزیع عادلانه زیرساخت های توسعه شهر و بهره مندی مناطق کمتربرخودار، پیشنهاد و مورد رصد اعضای شورای اسلامی شهر شیروان در جلسات متعدد و مکرر است و شرکت آب منظقه ای خراسان شمالی و دفتر کل فنی استانداری خراسان شمالی هم در حوزه اجرایی آن، نظارت و دقت کافی دارند.

 

وی تصریح کرد: بر اساس تصویب نامه هیئت وزیران در خصوص وظیفه دستگاه های مقرر در این تصویب نامه راجع به اقدامات مربوط به مدیریت فضای سبز در شهرها و به استناد بند چهار آن، وزارت نیرو به واگذاری بهره برداری رودخانه ها و مسیل ها در داخل محدوده شهرها به شهرداری ها جهت ایجاد فضای سبز باید اقدام نماید که طرح ساماندهی بستر رودخانه های چایلق و اترک در ایجاد فضای سبز، عمل به وظیفه مندرج در این تصویب نامه است.

 

دست مریزاد معاون وزیر کشور

خندان دل”معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور و رئيس سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور” در بازدید هجدهم شهریور ماه 1394 خود از طرح ساماندهی رودخانه چایلق و پارک ساحلی و نیز پل سردار شهید پارسا از اقدامات شهرداری شیروان در اجرای پروژه های زیربنایی، که به نوعی نقشه ای مدون در راه تحول امور خدماتی و عمرانی شهر و پیشبرد اهداف سازمانی است، تشکر کرد. بررسی سیلاب های با دوره بالای 50 سال نظرمشاور طرح و مراجع صالح(دفتر کل فنی استانداری و شرکت آب منطقه ای استان) بر این است که رودخانه بعد از اجرای طرح، به میزان 166 مترمکعب در ثانیه توان گذر آب داشته و حوزه های باغات، سد بارزو و زیر سد بارزو و نیز سیلاب های با دوره بالای 50 سال شیروان و نیز شهرهای مشابه همچون بجنورد و اسفراین بررسی شده است.

 

توجه به مناطق کمتر برخوردار، یک اولویت است.

معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز در بازدید روز بیست و چهارم اردیبهشت 94 از پروژه های عمرانی شهر شیروان منجمله رودخانه چایلق، پرداختن به امور عمرانی و خدماتی را در موازات امور فرهنگی یک مهم مدیریت شهری دانست و توجه به زیباسازی شهر در مناطق کمتر برخوردار را یک اولویت برشمرد.

 

 

طرح ساماندهی رودخانه چایلق و احداث پارک ساحلی از ضروریات منطقه

رییس شورای اسلامی شهر شیروان با بیان اینکه طرح ساماندهی رودخانه چایلق و احداث پارک ساحلی از ضروریات منطقه است افزود: تکاپوی کارگاه های عمرانی در جای جای شهر افزایش یافته و در چنین شرایطی نظارت مدیران و کارشناسان بر روند اجرای پروژه های عمرانی را می بینیم و علاوه بر تسریع در اجرا و ارتقای شاخص های کمی و کیفی و فنی، بی شک، مدیریت درآمد، مدیریت هزینه، اصل صرفه جویی در منابع و اجرای بهینه پروژه ها نیز باید مورد توجه قرار دارد

 

هما کلالیان مقدم افزود: طرح ساماندهی رودخانه چایلق و احداث پارک ساحلی و پل سردار شهید والامقام پارسا از ضروریت های منطقه است که رضایت مندی ساحل نشینان را در مواجهه های حضوری و اشکال مختلف می شنویم.

 

وی گفت: تمهیدات لازم برای استمرار پرشتاب پروژه های عمرانی اندیشیده و شورای اسلامی شهر، نظارت خود را بر همه امورات مدیریت شهری حفظ و همچنان دارد.