ساعت:

9:51 ق.ظ

تاریخ:

10 فروردین 1403

شهرداری شیروان

احمد عاقل: فضای سبز بخشی از سیمای شهری و مرکز تعاملات اجتماعی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ فضاهای سبز شهری، مطلوبی هستند که واجد بازدهی اجتماعی می باشند و شامل کلیه فضاهای اجتماعی مجهز به خدمات اند، که دسترسی همه افراد به این محیط ها به راحتی امکان پذیر بوده و در واقع این فضاها، نمونه بارز مرکز تعاملات اجتماعی محسوب می گردند.

 

احمد عاقل”عضو شورای اسلامی شهر شیروان” گفت: فضای سبز، بخشی از سیمای شهر است که از انواع پوشش گیاهی که توسط انسان ساخته شده، تشکیل و به عنوان یک عامل زنده و حیاتی در کنار کالبد ساختمانی، تعیین کننده ساخت شهر و واجد بازدهی اجتماعی و اکولوژیکی است. پارک ها در این دسته از فضاهای شهری قرار می گیرند.

 

عاقل ادامه داد: انسان ها در هر شرایط، روزانه به یک بازه زمانی مشخصی برای دستیابی به آرامش، سکوت و تعاملات اجتماعی فارغ از امور اداری و نیازمندی های مادی نیاز دارند و این نیاز در شهرنشینی ها بیشتر متبلور می گردد. بدین سبب فضای سبز به عنوان جزء مهمی از فضای شهری، می تواند در بالا رفتن سطح آسایش و آرامش بیشتر جامعه انسانی و شهروندان تأثیر بسزایی داشته باشد و بر روی انسان اثر فرح بخشی بگذارد.

 

این کارشناس کشاورزی و تولیدات گیاهی افزود: سرانه متعارف و قابل قبول فضاهاي سبز شهري در شهرهاي ايران بين 7هفت تا دوازده مترمربع براي هر نفر است، هر چند كه در مقايسه با شاخص تعيين شده از سوي محيط زيست سازمان ملل متحد(بیست تا بیست و پنج مترمربع براي هر نفر)، رقم كمتري است. در مجموع؛ آنچه از ديدگاه محيط اجتماعي در ارتباط با فضاي سبز شهري اهميت دارد، ميزان فضاي سبز عمومي است، يعني فضاي سبزي كه رفت و آمد عموم مردم در آنها بدون مانع باشد، يا به تعبير ديگر فضاي سبز اجتماعی. بنابراين مفهوم سرانه فضاي سبز تنها مي تواند براي آن نوع فضاي سبز به كار رود كه براي گذران اوقات فراغت، بازي، تفريح و نشست های صمیم اجتماعی کوتاه مدت مهيا شده است.

 

عضو شورای اسلامی شهر شیروان ضمن تصریح اینکه؛ فضاي سبز بايد از اصولي چون«مركزيت، سلسله مراتب و دسترسي» تبعيت كند، بیان داشت: تحقق کامل امور در سطح کلان جز با مشارکت امکان پذیر نیست و با توجه به منابع مالی محدود یا تعریف شده و نیز گستره فیزیکی اقدامات خدماتی و عمرانی شهرداری، مردم می تواند برای سهیم شدن در ایجاد فضاهای سبز شهری که بی شک؛ اولین آثار آن برای خود مردم و شهر است، در قالب یک هنرنمایی که می توان آن را – هنر سبز نامید، بر روی ديوارهاي خارجي آپارتمان‌، منازل و اماکن خویش گلكاري نموده و از چمن و گل‌هاي باغچه‌اي گرفته تا سرخس‌ها و خزه‌ها را به ديوارها منتقل نمایند و وقت صرف كردن در باغچه را به زندگي‌شان بازگردانند و به سبز کردن دیوارهای شان همت کنند، بخصوص در شیروان که دارای آب و هوای نسبتاً مساعدی است.


احمد عاقل در پایان با تأکید بر فضاسازی های شهری و زیباسازی منظر شهری، با اشاره بر ضرورت خلق محيط مناسب با توانمندي‌هاي احساسي و حركتي معلولان و سالمندان در ايجاد فضاهاي قابل دسترس، قابل استفاده، ايمن، راحت و متناسب با الگوهاي رفتاري ـ حركتي این قشر مهم جامعه در فضاهاي باز عمومی؛ یادآور شد: توسعه فیزیکی شهرها و دوری از طبیعت، قطع رابطه انسان را با محیط زیست، طبیعی جلوه می دهد و در سالهای اخیر شیوه زندگی، نوع تفریحات و نیازهای اجتماعی مردم تغییـر قابل توجهی داشته، لذا در این میان، فضای سبـز نیز که بخشی از سیمـای شهر را تشکیل می دهد به اَشکـال و وضعیت های مختلفی نمود یافته است و از آنجـا که پارک ها حلقه بارز واسط بین انسان و طبیعت می تواند قلمداد گردند، بنابراین؛ باید فضاي ‌سبز که نقش عمده‌اي را در تلطيف‌ هوا، مناسب‌سازي محيط ‌زيست و ايجاد مناظر زيبا در شهرها ايفا مي‌نمايد، با مديريتی صحيح، ضمن حفاظت پايدار محيط ‌زيست و منابع طبيعي، حسب طرح مدون كه تا حدی پاسخگوی نیازهای روانی و عاطفی شهروندان با مدنظر قراردادن قشر معلول، سالمند و کودک بوده و در آن مسائل زيست‌ محيطي و بهداشتي و ايمني نیز رعایت شده باشد، تا به بهترين شكل، مورداستفاده و بهره‌برداري قرارگيرند.