ساعت:

11:23 ب.ظ

تاریخ:

26 شهریور 1403

شهرداری شیروان

شهردار شیروان: تمرکز روی توان گردشگری؛ برنامه دیگر در تقویت صنعت توریسم

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: در سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد(UNWTO) ، روز ۲۷ سپتامبر مصادف با 5 مهرماه، را به عنوان روز جهانی گردشگری نام گذاری نمود. انتخاب و تصویب این روز با هدف بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی محسوب می‌شود.

 

 

 

جعفر بورنگ”شهردار شیروان”، ضمن تبریک روز جهانی گردشگری و بیان اینکه؛ وی‍ژگی‌های اقلیمی بی‌بدیل و مناطق بکر تفریحی و سیاحتی، شیروان را به خاستگاه بسیاری از گردشگران نموده، گفت: روز جهاني گردشگري بايد از حالت تشريفاتي خارج و به يک مراسم راحت، روان و عادي تبديل شود. این شهرداری نیز در بسترسازی رونق گردشگری دارالمصلین با تمرکز روی توان گردشگری، برنامه داشته و در تقویت صنعت تورسیم، تلاش می نماید.

 

 

 

 

 

 

برخی از جاذبه های گردشگری شیروان:

مقبره معصوم زاده زکریا(ع) نامانلو یکی از مهم ترین آثار تاریخی بخش سرحد شیروان است که در حد فاصل نامانلو و مزرعه گلیل در قله سخت گذر یکی از ارتفاعات منطقه قرار دارد.

مقبره معصوم زاده زکریا بخش سرحد شیروان دارای گنبد سبز رنگ و بارگاهی که مردم شیروان و بخصوص روستاییان اطراف طبق اعتقاد مذهبی در یکی از روزهای تابستان که معمولا توسط معتمدین محلی اعلام می شود گروه گروه به سوی قله کوه زکریا به حرکت در می آیند.

گروهایی از اقشار مختلف مردم پس از طی مسافتی طولانی و 114 گردنه کوچک به قله کوه صعود کرده و در کنار مقبره زکریا(ع) استقرار گرفته و در آنجا با قربانی کردن گوسفند؛ به راز و نیاز و برپایی آیین هایی خاص می پردازند و پس از صرف ناهار محل زیارتگاه را ترک می کنند.

 

در این بخش سرچشمه رودخانه چایلق شیروان که در برگیرنده رشته رودخانه قلجق نیز هست و پر آب ترین رودخانه شیروان محسوب می شود که سد بزرگ شیروان بر روی آن احداث شده از کوه های زکریا، گلیل و ارتفاعات کوسه و آلخاص و دامنه جنوبی کوه های سرداب و سرانی است که تامین کننده آب زراعی کشاورزان روستاهای مسیر رودخانه، سه یک آب، زیارت و منصوران است.

 

منطقه گردشگری و حفاظت شده گلیل از دیگر جاذبه های بخش سرحد شیروان است که در فاصله 40 کیلومتری لوجلی مرکز بخش و 70 کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان در نوار مرزی ایران با جمهوری ترکمنستان قرار دارد که مرکز اصلی ییلاق دامداران کوچرو عشایر شیروان است.

 

گلیل از دره ها و چشمه سارهای کوچکی به وجود آمده که آب نسبتا فراوان و آبشارهای کوچک آن در فصل بهار و تابستان پذیرای بسیاری از گردشگران و مسافران است.

 

گلیل بزرگترین مرتع طبیعی خراسان شمالی در بخش سرحد که مرکز اصلی ییلاق عشایر شیروان است که ییلاق آن یکی از شکارگاه های طبیعی مردم سرحد شیروان و پوشاک گرم حتی در فصل تابستان یکی از وسائل ضروری این منطقه گردشگری است.

 

ییلاق گردشگری و طبیعت گردی زوارم یا دره بهشت خراسان شمالی یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شیروان است که در 28 کیلومتری جنوب شیروان واقع است که دره ای پرآب و درخت را با چشمه سارهای فراوان به طول 15 کیلومتر دربر می گیرد.

 

مناظر طبیعی و زیبای بکر زوارم در فصل بهار و تابستان با گل های انبوه شقایق وحشی و باغهای جنگل گونه با درختان تنومند و قدیمی گردو و چنار و صدای دلنواز ریزش آب خستگی هر مسافر تازه واردی را از تن و روان می زداید.

اردوگاه بزرگ امام حسن مجتبی(ع) اداره آموزش و پرورش شهرستان شیروان در زوارم همه ساله پذیرای شمار زیادی از معلمان و دانش آموزان سراسر کشور است.

 

از دیگر مناطق گردشگری شیروان که هر ساله پذیرای بسیاری از مسافران می باشد منطقه گردشگری اسطرخی و آبشار دیدنی آن است که این روستای ییلاقی و جنگل گونه در فاصله 28 کیلومتری جنوب شیروان و هشت کیلومتری بعد از روستای گلیان واقع است.

 

اسطرخی در دره ای عمیق قرار دارد که رودخانه از وسط روستا می گذرد و سرچشمه رودخانه در نزدیکی روستا است که طی مسافتی کوتاه و گذر از زیر رودخانه دیگری به آبشار زیبا و بلند تبدیل می شود که آب از ارتفاع بیش از 20 متری آن به ته دره سرازیر می شود.

 

آبشار اسطرخی شیروان بلندترین آبشار منطقه است که هنگامی آب از این ارتفاع بلند و از بین درختان بزرگ و تنومند سپیدار و بید و گردو ریزش می کند به علت برخورد با موانع سنگی به صورت ابر سفیدی در می آید که منظره بسیار جالب و دیدنی را به وجود می آورد.

 

باریک ترین کوچه های شهرستان شیروان در این روستا قرار گرفته که سابقا به کوچه آشتی کنان معروف بود.

 

منطقه گردشگری اوغاز از دیگر جاذبه های دیدنی شهرستان شیروان است که در فاصله 45 کیلومتری شمال شرق شیروان قرار دارد.

 

رودخانه کهنه اوغاز و باغ های پردرخت اطراف رودخانه و همچنین مناظر طبیعی روستا تا سرچشمه و گردش آب در لابلای دره های حفر شده به علت جریان دائمی آب و آبشارهای کوچک طبیعی و آب سرد و گوارا و درختان سرو کوهی و مراتع سرسبز و خرم و دو چشمه معروف بگان و فاطمه خانم و دیگر زیبایی های طبیعت به هر تازه واردی جان می بخشد.

از دیگر مناطق گردشگری و دیدنی شیروان می توان به ییلاق گردشگری گلیان، کوهستان پارک شیرکوه، منطقه گردشگری زیارت و قلعه زو اشاره نمود که روستاهای زوارم، گلیان، اسطرخی، قلعه زو، کهنه اوغاز و منطقه حفاظت شده گلیل از روستاهای هدف گردشگری شهرستان شیروان می باشند.

 

تپه باستانی ارگ شیروان

تپه باستانی ارگ شیروان با ثبت تاریخی 703 در سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران در حال حاضر عظیم ترین و مهم ترین محوطه باستانی شمال شرق کشور و یکی از اولین مراکز فرهنگ و تمدن وتاریخ خراسان شمالی است. که مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد می باشد و از اولین محوطه های مسکونی حاشیه رود اترک محسوب می شود.

این پدیده شگفت انگیز که همانند کوهی در داخل شهر شیروان قرار گرفته است و بر دشت شیروان اشراف دارد به غلط به تپه نادری معروف است .چون در بعضی از اسناد(نارین تپه ) نوشته شده است.

تپه باستانی ارگ شیروان بزرگترین تپه دست ریز ایران 25 متر ارتفاع وحدود 90 متر قطر دارد که در زمان شاه سلطان حسین صفوی امارت فرماندهی حکومت شمال خراسان بود که دارای حصار و 4 برج مرتفع بود. سفالهای بدست آمده از این تپه باستانی از نوع سفالهای قرمز با نقش سیاه ومربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد با قدمت 7 هزار ساله می با شد.

 

مقبره امام زاده حمزة بن موسی الرضا(ع)

در 6 کیلو متری شمال غربی شیروان مقبره امام زاده حمزة بن موسی الرضا (ع) شیروان  معروف به حمزه رضا قرار دارد که ساختمان مقبره از آثار تاریخی و پر ارزش دوره غزنویان است و مربوط

به قرن پنجم هجری قمری است.در کتاب بناهای تاریخی واماکن باستانی ایران می نویسد بقعه امام زاده حمزه رضا(ع) که در یک کیلومتری شمال جاده اصلی و6 کیلو متری شیروان واقع شده است از بناهای مربوط به دوران غزنوی اواسط قرن پنجم هجری قمری به کار می رود این بنا که از آجر ساخته شده بسیار مستحکم بوده و نمای آن شامل طاق نماهای بزرگ آجری است.

امام زاده حمزه رضا برادر بزرگوار حضرت ثامن الائمه امام رضا علیه السلام است و مقدس ترین مکان زیارتی مردم خراسان شمالی می باشد.

بنای تاریخی

این بنای تاریخی مرکب از حرم چهار گوش در وسط که طول هر ضلع آن 8 متر وبا واحدهای پیرامون به وسیله درگاهی های با عمق زیاد در ارتباط است در جانب جنوبی بقعه ایوان مستطیل شکل بزرگی به طول 6.70 و عرض 4.80 متر قرار دارد که در دو سوی آن دو شبستان دو طبقه به صورت قرینه ایجاد شده است اطراف ایوان جنوبی کاشیکاری و کتیبه نویسی شده است و دارای در چوبی بسیار ارزشمندی که آیات قرآنی به روی آن کنده کاری گردیده و گنبد آجری دو پوشه دارد که داخل گنبد مقرنس کاری است و ضریح آن مطلاست.

 

مکان های دیدنی و تاریخی:

مكان هاي تاريخي و ديدني شهرستان شيروان عبارت اند از:

آرامگاه بی‌بی حنيفه

 آرامگاه تيموری در 6 كيلومتری شيروان

 آرامگاه معصوم زاده امام يحيی

 امام زاده حمزه در 6 كيلومتری شمال باختری شيروان

 امام زاده محمد رضا

 برج و باروی تيموری

 تپه ارگ در جنوب باختری شهر كنونی شيروان

 تپه (قلعه) اسرار، تپه زيارت

 تپه ماسوره شيروان

 حسنيه حاج آخوند

 شهرپيشين،

غار پوستين دوز،

غار كافر،

زلرقلعه زيدر،

قزلرقلعه زوارم،

قزلرقلعه اوغار

 قزلرقلعه تفتازان

 گمرك تپه و گبرخانه.

 

در مسیر جاده آسیایی به سمت مشهد مقدس، پس از طی 60 کیلومتر از شهر بجنورد، مرکز خراسان شمالی به شهرستان شیروان می رسیم. نام شیروان منسوب به نقش شیری است که شکل و شمایل آن در دامن شیرکوه در جنوب این شهر مشاهده می‌شود. همچنین نام شیروان منسوب به شیربانانی بوده که در قرون گذشته در جنگل‌های منطقه شیروان به شکار و نگهداری شیر اشتغال داشته‌اند. شیروان روزگاری پایتخت قوم پارت بوده‌است. دیاکونوف محقق و نویسنده روسی معتقد است اولین امپراتوری مقتدر پارتها (یوئه چرمی) به نام کوشانیان در شیروان به وجود آمده ‌است.

صنایع دستی از قبیل فرش‌، خرسك، قالیچه، گلیم، جاجیم بافی، نمدمالی، پوستین دوزی، بافتن دست‌كش، جوراب، شال‌گردن، كلاه، پایتابه، چوخه، چوخا، كیسه حمام، خورجین و جوال از جمله سوغاتی های این شهرستان است و همچنین انگور و کشمش بیدانه سلطانی این شهرستان از جمله انگورهای مرغوب کشور است.

 

*منطقه نمونه و روستاي هدف گردشگري زوارم:

روستای زوارم از روستاهای بسیار قدیمی و آباد شهرستان شیروان به شمار می رود. منطقه گردشگری زوارم در منطقه کوهستانی و زیبای ارتفاعات آلاداغ واقع در فاصله حدود 28 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان و فاصله 22 کیلومتری جاده شیروان به مشهد قرار گرفته است. دراین روستا ۸۰ چشمه وجود  دارد. زوارم در بین دره ای ژرف و طویل و سر سبز و پر درخت با مناظر دیدنی فراوان واقع شده است، از آثار تاریخی  این روستا می توان به تپه دست ریز ارک و قزلر قلعه اشاره کرد.

 

*منطقه نمونه گردشگری اسطرخي:

منطقه گردشگری اسطرخي در فاصله حدود 29 کیلومتری جنوب غربی شهر شیروان قرار گرفته است. از جمله جاذبه های این منطقه می توان به آبشار شار شار اشاره کرد. آبشارهاي روستاي اسطخري به دلیل ویژگیهای زمین ساختی و طبیعی، جاذبه های ارزشمند، زیبا و شکفت انگیز، باعث جذب گردشگران به اين محل شده است. ارتفاع اين آبشار از سطح اساس رودخانه حدود 25 متر اندازه گيري شده است. از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا می توان به چشمه سهراب، درخت ارس با قدمت 1200 سال، رودخانه دائمی، دره اسطرخی، آسیابهای قدیمی و زیارتگاه شاهزاده عبدالرحمان اشاره کرد.

 

*روستاي اوغاز:

روستای سرسبز اوغاز در 15كيلومتري شمال شرق شهر شيروان واقع است و قدمت آن به بيش از 600 سال مي رسد. از جمله جاذبه های دیدنی آن می توان به آبشار, مسیرهای سنگلاخی همراه با جریان آب در داخل روستا, درختان ارس کهنسال, درخت گردوی 500 ساله, و آب معدنی کوه کیسمار اشاره کرد.

 

*روستای هدف گردشگری گلیان:

روستای گردشگری گلیان شیروان خراسان شمالی با توجه به مناظر بکر طبیعی و خانه های مسکونی مطبق، بهشت گمشده ای است که چشم به راه مسافران نوروزی استاین روستا که در فاصله 23 کیلومتری جنوب شیروان واقع شده و از آن به عنوان ماسوله خراسان شمالی یاد می شود دارای مناظر طبیعی کم نظیر و رودخانه های پرآب است. هم اکنون گلیان با توجه به این مناظر و همچنین چشمه سارهای فراوان و باغ های پر درخت و النگ زارها یکی از مناطق ییلاقی و هدف گردشگری است. روستای گردشگری گلیان یکی از قراء بسیار قدیمی شیروان است که مقبره بابا توکل از مشایخ و عرفای نامی قرن چهارم هجری که از ایشان به عنوان کلیددار و خادم کعبه نام می برند، مسجد جامع قدیم، مقبره شمس الدین، برج و باروهای موسی خان و خداوردی سردار یکی از مناطق دیدنی شیروان محسوب می شود. روستای گلیان در 23 کیلومتری جنوب شهر شیروان قرار گرفته است که از چشمه های متنوع, غار کافر قلعه که در گذشته های دور مسکونی بوده برخوردار است.

 

*منطقه نمونه گردشگری قلعه زو:

در منطقه کوهستانی و زیبای ارتفاعات شمالی شهرستان شیروان واقع در فاصله حدود 23 کیلومتری شمال غربی شهر شیروان و در فاصله 10 کیلومتری جاده شیروان به بجنورد قرار گرفته است. منطقه قلعه زو از جاذبه های گردشگری متعددی برخوردار است که از آنجمله می توان به  دره قلعه زو, چشمه انجیر و قلعه تیموری با قدمت 800سال اشاره نمود.

 

*منطقه نمونه گردشگری گلول:

این منطقه با وسعتي بيش از 18 هزار و 144 هكتار در فاصله 85 كيلومتري شمال شيروان و در مرز ترکمنستان واقع است. این منطقه حفاظت شده با توجه به دارا بودن ویژگیهای خاص طبیعی، از جمله جنگلهای انبوه درختان ارس و تنوع بسیار زیاد پوشش گیاهی زیستگاه خالص ترین قوچ اوریال و حیواناتی نظیر كل و بز,‌ پلنگ, ‌گربه وحشي,‌ گراز, گرگ, ‌روباه,‌ شغال, ‌كفتار, ‌تشي و سمور می باشد. در فاصله 500 متري از پاسگاه جنگلباني در منطقه گلول درياچه اي مصنوعي ساخته شده است. اين درياچه قابليت پرورش ماهي و قايق سواري را در محل به صورت بالقوه دارد. منطقه گلول داراي چشمه هاي فراواني است از قبیل چشمه خليفه سلطان، چشمه حسين خان، چشمه شوي(چوب). منطقه جنگلی گلول دارای 160 گونه گیاهی همچون ارس، كركو، قره قات، تنگرس، نسترن وحشي، شير خشت، انجير وحشي و زرشك می باشد. بعضي از درختان ارس این منطقه جزء قديمي ترين درختان ايران به شمار مي روند. دیگر دیدنیهای این منطقه حفاظت شده عبارتند از: دره خوني, امام زاده زكريا, گورستان تاريخي گبري, اثر تاريخي كوره هاي ذوب طلا, سنگر عوض بيگ, رودخانه مرزي فيروزه.

شهرستان شیروان با 157 هزار نفر جمعیت دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی می باشد.