ساعت:

9:19 ب.ظ

تاریخ:

5 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

شهردار شیروان: دیوارنگاری یک رسانه ماندگار و سبب هویت بصری

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: نقاشی های دیواری می توانند دلبستگی ایجاد کنند، می توانند خاطره های جدیدی را برای ساکنان از دنیای فراموش شده در پس همه گذشته ها رقم بزنند. نقاشي ديواري زماني مخاطبان را به سوي خود جلب مي‌كند و به قوه‌ي تخيل آنها رنگ مي‌بخشد كه در محيطي مناسب، هماهنگ و سالم بكار گرفته شود.

 


 

 

جعفر بورنگ” شهردار شیروان” ضمن بیان اینکه؛ دیوارنگاری مقوله‌ای است که علاوه بر اینکه یک هویت بصری را در فضا ایجاد می‌کند به صورت یک رسانه ماندگار عمل می‌کند، گفت: دیوارنگاری در شیروان با ضرورت به وجود آوردن یک نوع یکپارچگی در فضای شهری در دستور کار قرار گرفته، تا بتوان فضا را تلطیف کرد و محیط شهری بهتری را برای بهتر دیدن به وجود آورد.

 

شهردار شیروان در این رابطه افزود: با توجه به پیش روی بودن بهار علم و دانش، هفته دفاع مقدس، روز آتش نشانی، روز کودک و مناسبت های ملی و مذهبی، بر آنیم تا با رویکردی متفاوت و در راستای تبلور اقدامات فرهنگی از ابعاد بصری، دیوارنگاری های شهری با موضوعات یاد شده اجرا گردد. البته؛ نظارت زیبایی شناختی توسط مدیریت شهری شیروان بر تمامی ديوارنوشته‌ها و نقاشي‌هاي ديواري وجود دارد و تأکید شده این اقدامات بايد جايگاه مشخص و معلومي داشته باشند.

بورنگ ادامه داد: نقاشي ديواري مي‌بايست با در نظر گرفتن فرم، فضا، معماري ديوار و نحوه ارتباط مخاطبان با ديوار كشيده شود و در اصل نقاشي ديواري زماني مخاطبان را به سوي خود جلب مي‌كند و به قوه‌ي تخيل آنها رنگ مي‌بخشد كه در محيطي مناسب، هماهنگ و سالم بكار گرفته شود. آنچه که امروز مجموعه مدیریت شهری شیروان در نظر دارد؛ خلق آثاری با موضوع آداب و رسوم و فرهنگ منطقه، شیروان؛ دارالمصلین،‌ شهدا در میان ما، طبیعت، انعکاس شادابی به مردم و کودک، حجاب، نماز و مقوله‌های دیگری است.


سکاندار مدیریت شهری شیروان با اشاره به نگاه ویژه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر شیروان و ضمن جلب نظر سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه علمیه و سایر دست اندرکاران امور فرهنگی، مذهبی و ملی و هم صاحبان نظر، یادآور شد: نقاشی دیواری، هنری است عمومی که در ارتباط با فضا، معماری و شهروند قرار داشته، چرا که اینگونه نقاشی ها می توانند دلبستگی ایجاد کنند، می توانند خاطره های جدیدی را برای ساکنان از دنیای فراموش شده در پس همه گذشته ها رقم بزنند و چه بسا در پی یک شرح کوتاه، یک آیه از قرآن کریم، یک حدیث یا روایت و یا یک شعر، متناسب با فضای نقاشی اثرات مطلوب تری را شاهد باشیم. چرا که مخاطبان نقاشی دیواری، مخاطبان تخصصی آثار هنری نیستند، تا اثر خلق شده، بتواند نظر مخاطب عام را به خود جلب کند و هم در تأیید نظر مخاطب خاص توفیق داشته باشد.