ساعت:

6:02 ق.ظ

تاریخ:

19 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

شهردار شیروان: شهرها بزرگ می شوند، اما شهرداری ها، همچنان در خَم یک کوچه

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: مهم ترین چالش پیش رو در شهرداری ها را می توان تعدد وظایف شهرداری ها و مشکلات پیرامون از همین حوزه عنوان کرد و بنابراین؛ مدیریت شهری نیاز به بازبینی و یک مهندسی مجدد و ساختار شکنی دارد و اگر تدبیری در این زمینه اتخاذ نگردد، همه زحمات و کارهایی که در حال انجام است چنان که باید تاثیرگذار نخواهد بود.

 

 

 

جعفر بورنگ”شهردار شیروان” در جمع معاونین، مدیران و کارشناسان شهرداری شیروان، ضمن بیان اینکه ساختارهای ملاک عمل شهرداری ها پاسخگوی نیازهای شهر و بشر امروز نمی تواند باشد و باید به سمت و سویی حرکت نماییم که بتوانیم با تعریف و نهادینه نمودن ساختارهای لازمه، نیازهای امروز مردم را سریع پاسخ دهیم، گفت: شهرداری ها، فی الواقع اثرات مستقیمی بر کیفیت زندگی مردم دارند.

 

 

وی افزود: بر مبنای قانون بودجه سال 1362 که بر اساس آن مبحث خوگردان بودن شهرداری ها رقم خورد، جفای قابل توجهی در حق شهرداری ها و به تبع آن شهرها صورت پذیرفت. قانونی که در هر حال و علیرغم تلاش های دست اندرکاران، گریبانگیر شهرداری ها شد و تا به امروز ملاک اجرای می باشد. در این قانون؛ خودکفایی شهرداری ها از محل منابع محلی مدنظر قرار گرفت، ولی با فروش تراکم و عوارض های محلی که تعیین می شود، بخصوص در غیر کلان شهرها، چگونه می توان، به اهداف قانون مزبور در خودکفایی دست یافت؟

 

بورنگ یادآور شد: مردم از مجموعه مدیریت شهری، خواستار بسترسازی های تأمین آرامش و بهداشت روانی هستند، تا با اقدامات فرهنگی، عمرانی و خدماتی در مباحث فضای سبز و …، در یک شهر، شهر خوب را برای مردم به ارمغان بیاوریم. شهر؛ بزرگترين نماد تمدن بشري است که انسان آن را براي امنيت، آسايش و رفاه خود بنا نهاده است.

 

سکاندار مدیریت شهری شیروان بیان داشت: دارالمصلین شیروان به لطف مردمان تلاش گر؛ مجموعه اي از ظرفيت هاي خدادادي که نمودي از نعمت هاي بيکران است را در خود جاي داده است که به واسطه موقعيت جغرافيايي، قابلیت تبدیل بهتر به يکي از قطب هاي مهم گردشگري و اقتصادي در این منطقه را دارد و به همين دليل توجه به زيرساخت هاي شهري و توسعه عمران شیروان، نياز به آينده نگري هوشمندانه دارد که در اين راستا برنامه ريزي هاي مستمر انجام گرفته است و به نشست هاي تخصصي با اهل فن زبده بومي هم نياز دارد.

 

شهردار شیروان در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: باید به مردم اجازه دهیم که کارهای محلی را برعهده بگیرند، چون برای حل مشکلات فعلی و آینده شهرها مشارکت فعال نیروی مردمی راه حل نهایی است، که با کمال تأمل، این نیرو دست نخورده و این گونه مشارکت ها غیر فعال باقی مانده اند، تجربه نشان داده که به کارگیری استعدادهای مردمی موجب بروز ابتکارها و خلاقیت ها می شوند که در شرایط عادی تصور نمی شود. برای استفاده از این امکانات بالقوه- استعدادهای مردمی- سپردن کارهای اجرایی و عملی به شهروندان ضرورت دارد.