ساعت:

3:51 ب.ظ

تاریخ:

7 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

مسعود الهی: مشاركت مردم در امور، عامل تحركات در كارايي مديريت شهری

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ با روند افزايش جمعيت شهرها، رشد شهرنشيني، گستره فعاليت هاي صنعتي و تغيير الگوي مصرف، سالانه حجم زيادي از پسماندها در كشور توليد مي شود كه براي تسريع در كنترل و بهينه سازي آن به صورت بازيافت و به چرخه برگرداندن، نياز به همكاري عموم مردم مي باشد .


 

مسعود الهی” معاونت شهرداری شیروان” گفت: حجم قابل توجهي از مواد زايد توليدي در كشور به صورت غيربهداشتي در زمين دفن شده و يا در سطح زمين پخش مي شود و پسماند توليدي داراي اجزاي مختلفي است كه بسياري از اين اجزاء از جمله كاغذ مي تواند مجدداً استفاده شود. در ايران بعد از مواد فسادپذير، كاغذ و مقوا دومين اجزاي با ارزش و قابل بازيافت مي باشند كه ده/10 درصد اجزاي تشكيل دهنده پسماند را تشكيل مي دهند. بازيافت كاغذ مي تواند باعث كاهش آلودگي هاي محيط زيست، حفاظت جنگل ها و بهبود وضعيت اقتصادي شود.


معاون شهرداری شیروان ادامه داد: با توجه به نقش عامه مردم به عنوان توليد كنندگان مواد زائد جامد، ضرورت ايجاد فرهنگ مناسب در زمينه كاهش توليد و تفكيك پسماند از مبدأ از طريق آموزشهاي عمومي بيشترين اهميت را پيدا مي كند. هدف اصلي آموزش بالا بردن سطح تعقل، دانش و اخلاق در افراد و افزايش سطح مسئوليت پذيري آنها در سطح جامعه مي باشد .مشاركت های مردمي يكي از مهمترين شيوه ها و راهكارهاي توسعه و مديريت ميان اعضاء جامعه است كه مي تواند در پيشبرد اهداف آموزشي، فرهنگي، اجتماعي و اقتصادي به كار آيد. از طرف ديگر اهميت نقش ترويج و مشاركت مردمي، ارتقاء دانش و بينش و مهارت مردم در رابطه با اهميت پسماند شهري است .


الهی افزود: تفكيك پسماند عامل ايجاد درآمد پايدار در شهر به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه پايدار و شهر پاك مي باشد و امروزه يكي از اهداف مديريت پسماند، آموزش و فرهنگ سازي براي شهروندان است كه در وهله اول بتوانند پسماند خشك در مبدأ توليد را تفكيك كرده و سپس آن را به عوامل شهرداري تحويل دهند. تفكيك زباله ها و مديريت پسماند بدون مشاركت مردم كاري سخت و پرهزينه است. همچنين بالاترين ميزان توليد زايدات در فصل تابستان و كمترين ميزان توليد مربوط به فصل زمستان است.


این مقام مسئول به ايجاد شرايط و بستر مناسب فعاليت مردمي در عرصه فرآيند مديريت پسماند اشاره ای داشت و بیان داشت: این گونه برنامه ها، نيازمند طرح روش و شيوه هاي است كه مردم بتوانند سطح فعاليت هاي خود را گسترش دهند و با آگاه ساختن مردم از آثار اقتصادی، اجتماعی و زیست‌ محیطی، می توان امکان مشارکت مردم در مدیریت پسماندهای شهری را تا حد زیادی فراهم و با کاهش هزینه‌های اقتصادی بر پررنگ ترن شدن حضور مردم کمک نمود. همکاری مردم در فرآیند تفکیک از مبداء، صرفه‌های‌ اقتصادی فراوانی را برای مدیریت شهری و هم مردم‌ به همراه خواهد داشت.

مسعود الهی با تکیه بر این اصل که مدیریت شهری از طريق مشاركت مردم در تصميمات، بهتر مي توانند از دانش، تجربه، فراست و بصيرت آنهايي كه كار را عرضه مي كنند، در جهت بهبود روش ها و گسترش روابط كار در سازمان و جامعه موثرتر استفاده نماید، یادآور شد: واژه مشارکت از حیث لغوی به معنی با همدیگر عمل کردن، به عهده گرفتن، سهمی از چیزی بردن و عمل متقابل اجتماعی در یک گروه است و مدیریت شهری شیروان بر آن است تا مشارکت مردمی در تصمیم گیری ها و سیاست گذاری های مدیریت پسماند را در محله افزایش یابد.

 

معاون شهرداری شیروان در پایان از برقراري سيستم مديريت جمع آوري و دفع مواد زائد بعنوان جمله مواردي كه براي كنترل توليد، صرفه جويي و مصرف مواد و نيز جمع آوري و دفن پسماند دارای اهميت اساسي می باشد، نام برد و با بیان اینکه؛ كنترل شهروندي عالي ترين سطح مشاركت است و مردم باید در تصميم گيري دخالت نمایند، از مردم خواست در راستای مدیریت پسماند:

  1. 1)پسماندهایمنزل در درجه اول مواد قابل تجزیه مثل پسماند های آشپزخانه و مواد غذایی را از سایر مواد جدا نمایند.
  2. 2)با مصرف درست تر که می تواند تا حد زیادی هزینه های خانواده و مصرف آب و برقرا پایین بیاورد و از تولید بیش از اندازه پسماند جلو گیری کند، همت نمایند.
  3. 3)در راستای اهداف و رسالت واحد مدیریت پسماند شهرداری شیروان، مدیریت شهری شیروان را یاری نمایند.


گزیده ای از وظایف واحد مدیریت پسماند شهرداری شیروان:

  • برنامه‌ریزی جهت نظافت و رفت و روب، شستشوی معابر، انهار، سطوح، مبلمان‌ و سایر المان‌های شهری و بطور کل پاکیزه‌سازی معابر و فضاهای عمومی
  • برنامه‌ریزی و نظارت بر کاهش تولید پسماند توسط تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان کالاهای مصرفی و مصرف‌کنندگان کالاها (کلیه تولیدکنندگان پسماند)
  • برنامه‌ریزی جهت تفکیک پسماند در مبدأ تولید به منظور ایجاد ارزش افزوده برای پسماند، بهبود کیفیت پسماند ورودی به طرح‌های تولیدی کمپوست، و بازگرداندن مواد و انرژی به چرخه تولید و طبیعت
  • برنامه‌ریزی در جهت جمع‌آوری مطلوب و بهداشتی پسماند از مبادی تولید، حمل سریع و ایمن آن به مراکز پردازش و دفع
  • برنامه‌ریزی و مدیریت پسماندهای عمرانی و ساختمانی با ایجاد سیستم‌های هماهنگ از مبدأ تولید و انتقال ان به مراکز پذیرش، جلوگیری از تخلیه پسماندهای مذکور در فضاهای عمومی و یا حاشیه‌ای شهر و استحصال مواد و یا دفع پسماند