ساعت:

11:09 ب.ظ

تاریخ:

11 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

معاون وزیر کشور: شهرداری ها در رأس مسیر انتقال وظایف دولت به نهادهای غیردولتی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان: واگذاري بخش هاي بزرگ‌تري از وظايف از سوي دولت به نهادهاي عمومي غيردولتي و در راس آن ها شهرداري‌ها به عنوان يكي از موفقيت‌آميزترين مسيرها در اين راستا می باشد. رويكرد اصلي لايحه مديريت شهري انتقال وظايف تصدي گرايانه دولت به نهادهاي عمومي غيردولتـي است.

 

 

 

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور در نشست با شهرداران، فرمانداران و بخشداران استان مركزي گفت: رويكرد اصلي لايحه مديريت شهري سبك كردن وظايف تصدي گرايانه دولت و انتقال آن به نهادهاي عمومي غيردولتي است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)- منطقه مركزي، هوشنگ خندان دل در نشست با شهرداران، فرمانداران و بخشداران استان مركزي ضمن اشاره بر وجود مسائل و مشكلات اقتصادي، با بيان اينكه چاره اي جز تمركززدايي و سبك كردن وظايف دولت نداريم، اظهار كرد: بسياري از مشكلاتي كه در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم مي كنيم به واسطه تمركز بسيار زيادي است كه در حوزه دولت در عرصه اقتصاد اتفاق افتاده است و ناكارآمدي هاي بسياري را ايجاد كرده است.

وي واگذاري بخش هاي بزرگ‌تري از وظايف از سوي دولت به نهادهاي عمومي غيردولتي و در راس آنها شهرداري‌ها را به عنوان يكي از موفقيت‌آميزترين مسيرها در اين راستا برشمرد و گفت: اين مهم ما را به سمت كارآمدي‌ها بويژه در عرصه‌هاي مديريت شهري سوق خواهد داد.

خندان‌دل ضمن اشاره به اينكه در گذشته حدود 30 درصد از جمعيت كشور در شهرها زندگي مي كردند، تصريح كرد: امروزه شاهد هستيم كه بيش از 70 درصد مردم در شهرها زندگي مي‌كنند. مديريت اين جمع كثير از جمعيت كشور، نيازمند قوانين و مقررات و بسترهاي ارائه خدمت متناسب با شرايط روز است.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور خاطرنشان كرد: بسياري از قوانيني كه با آنها روبرو هستيم، قديمي شده‌اند و بايد اصلاح شوند.

وي، شدت جابجايي جمعيت از شهرهاي حاشيه اي كوچك به شهرهاي بزرگ‌تر را يك پديده ناگوار دانست و گفت: اگر به سرعت براي اين مهم چاره‌اي انديشيده نشود، مشكلات اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي را براي آحاد جامعه و كشور به همراه خواهد داشت.

خندان‌دل بيان كرد: پديده مهاجرت ريشه‌هاي عميق اقتصادي دارد و بايد راه‌حل‌هاي كارآمدي را در عرصه امكانات اقتصادي جستجو كرد.

معاون عمراني وزير كشور، فقدان جذابيت‌هاي محيطي و شهري در شهرها و به وجود آمدن جذابيت‌هاي بيشتر در شهرهاي بزرگ‌تر را به عنوان ديگر عامل تاثيرگذار در پديده مهاجرت برشمرد.

وي ضمن تاكيد بر اينكه در واگذاري امور به مردم با محوريت قانون اساسي ثابت قدم هستيم، گفت: مطمئنا هر روز سعي مي‌كنيم با قدم‌هاي استوارتر اين امر بسيار مهم را بيشتر عملياتي كنيم.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور بيان كرد: رويكرد اصلي لايحه مديريت شهري، سبك كردن وظايف تصدي گرايانه دولت و انتقال آن به نهاد عمومي غيردولتي يعني شهرداري‌هاست كه جايگزين قانون شهرداري‌ها خواهد شد.

خندان‌دل با بيان اينكه در شهرداري‌ها به طور متوسط بين سه تا پنج برابر حد نياز نيروي انساني متمركز است، گفت: بزرگ‌ترين سرمايه شهرداري اعتماد عمومي مردم شهر به شهرداري و دستگاه اجرايي است.

وي ضمن تاكيد بر اينكه خدشه‌دار شدن اعتماد عمومي جبران ناپذير است، تصريح كرد: كمبود اعتبار براي احداث پارك يا تقاطع را به راحتي مي توان جبران كرد، اما اگر اعتماد مردم را از دست دهيم ديگر نمي توان آنرا بدست آورد.

معاون عمراني وزير كشور به سياست هاي در نظر گرفته شده در اين بخش تاكيد كرد و گفت: مقرر شد آن بخش از درآمدهايي كه مربوط به شهرداري‌هاي بزرگ است را به شهرداري هايي كه در بخش هاي پائين قرار گرفته‌اند، بدهيم. در كشور حدود 240 شهر وجود دارد كه از اين تعداد 88 شهر بيش از 100 هزار نفر جمعيت و 50 شهر بيش از 20 هزار نفر جمعيت دارند و هشت شهر كلانشهر هستند.

وي گفت: سياست ما در سال گذشته در شهرهاي تا 50 هزار نفر منتهي به اين شد كه نسبت به سال 92 حداقل دو تا 2.5 برابر بيشتر بودجه تعلق گيرد.

خندان‌دل افزود: در سال جاري اين اجازه را تا آستانه جمعيتي 100 هزار نفر داده‌اند. بنابراين ما در سال جاري رويه اي كه در سال 93 عمل كرده ايم را دنبال مي كنيم.

معاون عمران و توسعه امور شهري و روستايي وزير كشور خاطرنشان كرد: بخش قابل توجهي از منابعي كه بايد در اختيار شهرداري‌ها قرار دهيم، قرار نگرفته است.

 

….

 

شهرداري‌هاي كشور سه تا پنج برابر نياز خود نيروي انساني دارند

به گزارش ايسنا هوشنگ خندان دل همچنين در حاشيه بازديد از پروژه فضاي سبز منطقه چقاي اراك با اشاره به اينكه شهرداري‌هاي كشور سه تا پنج برابر نياز خود نيروي انساني دارند،‌گفت: متاسفانه اراك يكي از شهرهاي دچار معضل آلودگي هواست.

معاون وزير كشور با تاكيد بر لزوم تلاش براي رفع اين مشكل و دور شدن خطر آلودگي هوا از مردم اين شهر افزود: خوشبختانه گام‌هاي خوبي در راستاي افزايش فضاي سبز به عنوان يكي از عوامل كاهش آلودگي هوا در اراك برداشته شده است.

وي با بيان اينكه در حوزه هاي ديگر نيز براي كاهش آلودگي هوا بايد گام برداشت افزود: اميد است با انجام درختكاري سرانه فضاي سبز اراك افزايش يابد و ما نيز در تحقق اين امر مسئولان را ياري خواهيم كرد.

وي در ادامه با اشاره به اينكه شهرداري هاي كشور سه تا پنج برابر نياز خود نيروي انساني دارند، افزود: اين امر باعث ناكارآمدي مجموعه و بروز مشكلات جهت ارائه خدمات مي‌شود كه در اين خصوص لايحه‌اي تنظيم و به دولت تقديم شده است و تاكتيك هاي زيادي را به منظور ساماندهي و رفع معضلات موجود در اين حوزه بكار گرفته‌ايم.

معاون وزير كشور در خاتمه يكي از مشكلات شهرهاي كوچك را مهاجرت بي رويه عنوان كرد و عوامل زيادي از جمله عوامل اقتصادي، فقدان جذابيت‌ و امكانات رفاهي را از جمله عواملي دانست كه باعث مهاجرت مردم از شهرهاي كوچك مي شود و افزود: براي رفع اين مشكل نيز بسته سياستي به مجلس ارسال شده تا براساس آن شهرهاي كوچك مورد توجه بيشتري قرار بگيرند.

 

منبع: پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

http://imo.org.ir