ساعت:

14:46

تاریخ:

27 مهر 1400

شهرداری شیروان

تسهیل نظارت مردمی بر ناوگان عمومی مسافر با سامانه 110120

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان به نقل از دفتر کل فنی استانداری خراسان شمالی؛ سرپرست پلیس ‌راه ف.ا. خراسان شمالی ارتباط با سامانه پیامکی 110120 که به منظور نظارت مردمی بر حمل و نقل عمومی و رانندگان اتوبوس است را یکی دیگر از بسترهای تسهیل در نظارت مردمی دانست.

آریان فرد – روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان سرهنگ مهدی اسماعیلی” سرپرست پلیس راه فرماندهی انتظامی استان خراسان شمالی” راجع سامانه نظارت مردمی بر حمل و نقل عمومی با بیان اینکه هدف ایجاد این سامانه جلب مشارکت مردمی برای ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل و تقویت فرهنگ عمومی در کاهش تصادفات است، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت این سامانه بخش مسافربری ایمن‌تر شود



سرپرست پلیس راه فا.ا.خراسان شمالی با بیان اینکه با این سامانه اطلاعات مسافران به صورت لحظه‌ای دریافت و اطلاعات رانندگان در سامانه ثبت می‌شود، گفت: می‌توان این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های مسافربری نیز قرار داد تا آنها نیز در جریان فعالیت رانندگان خود قرار گیرند.


وی در مورد روند فعالیت این سامانه نیز گفت: مسافران می‌توانند در صورت رویت تخلفاتی همچون:

  • صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی
  • عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی
  • خستگی و خواب آلودگی راننده، رانندگی خطرناک
  • اشکالات فنی خودرو
  • عدم توقف برای انجام فریضه نماز

به گفته سرهنگ سعیدی، مسافران برای تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب شماره پلاک اتوبوس را به سامانه 110120 ارسال کنند.

«شماره اتوبوس * محل تخلف * کد گزارش * مقصد سفر»

آریان فرد روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان با عنایت به تشریح سامانه مزبور ادامه داد: پس از ارسال پیامک از سوی مسافر، بلافاصله کد رهگیری برای پیگیری گزارش به فرد ارسال می‌شود و اطلاعات دریافتی در مورد راننده اتوبوس به پاسگاه مسیر حرکت ارسال و مأموران نسبت به تأیید صحت و سقم گزارش واصله اقدام کرده و در صورت احراز تخلف، نسبت به اعمال قانون، تذکر و یا آموزش راننده اقدام می‌کنند.


وی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس راه، در مورد مصادیق گزارش نیز گفت: مسافران می‌توانند هنگامی که راننده در حین رانندگی با تلفن همراه مشغول به فعالیت است، کد یک را به شماره 110120 پیامک و در خصوص عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی را با نوشتن کد 2 به شماره اعلامی پیامک و کد 3 را در صورت خستگی و خواب آلودگی راننده به 110120 پیامک کنند. ارسال کد 4 به شماره 110120 به منزله رانندگی خطرناک، شماره 5 به معنای اشکالات فنی خودرو و شماره 6 به منزله عدم توقف برای انجام فریضه نماز و عدد 7 به منزله تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب است.

در پایگاه اطلاع رسانی پلیس راه با بیان اینکه تصویر پلاک اتوبوس در داخل خودرو نیز نصب می‌شود، تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند، بیان شده: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مورد اطلاع‌رسانی این سامانه، همراه بلیت اتوبوس اطلاعیه نحوه استفاده از این سامانه نیز در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت؛ همچنین بر روی بلیت‌ها نیز متن کوتاهی در مورد نحوه ارتباط با این سامانه درج شده است.