ساعت:

3:10 ب.ظ

تاریخ:

9 فروردین 1403

شهرداری شیروان

نورانی مقدم: تشکیل سازمان ها، معاونت ها و مديريت هاي حمل و نقل بار در شهرداري ها

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان به نقل از روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور: شهرداري ها براي انجام وظايف و مأموريت هاي محوله، متناسب با جمعيت و امكانات شهر؛ تشكيلات و مديريت هاي متناسب را براي مديريت حمل و نقل بار ايجاد نمايند.

 

 

 

عبدالرضا نورانی مقدم”مدیر امور اداری و کارگزینی شهرداری شیروان” با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مديريت حمل‌ ونقل بار شهري و حومه به استانداري ها، گفت: در شهرداري‌ كلان‌شهرها با جمعيت بالاي يك ميليون نفر جمعيت سازمان حمل‌ونقل بار ‌شهري و حومه، در شهرداري‌ شهرهاي با جمعيت كمتر از يك ميليون و بيشتر از دويست هزار نفر معاونت بار در سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر و در شهرداري‌ شهرهاي با جمعيت كمتر از دويست هزار نفر مديريت بار در سازمان مديريت حمل‌ونقل ايجاد مي شود.

 

 

متن خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور:

 

معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور با اشاره به ابلاغ دستورالعمل مديريت حمل‌ ونقل بار شهري و حومه به استانداري ها گفت : شهرداري ها براي انجام وظايف و ماموريت هاي محوله در اين زمينه بايد متناسب با جمعيت و امكانات شهر؛ تشكيلات و مديريت هاي متناسب را براي مديريت حمل و نقل بار ايجاد نمايند.

 

 

به گزارش روابط عمومي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور، علي نوذرپور با بيان مطلب فوق، افزود : در شهرداري‌ كلان‌شهرها با جمعيت بالاي يك ميليون نفر جمعيت سازمان حمل‌ونقل بار ‌شهري و حومه، در شهرداري‌ شهرهاي با جمعيت كمتر از يك ميليون و بيشتر از دويست هزار نفر معاونت بار در سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر و در شهرداري‌ شهرهاي با جمعيت كمتر از دويست هزار نفر مديريت بار در سازمان مديريت حمل‌ونقل ايجاد مي شود.

 

وي در ادامه اظهار كرد : جابجايي بار در سامانه حمل‌ونقل درون‌شهري از اهميت بالايي برخوردار بوده و مي‌تواند به عنوان يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها مدنظر باشد. جابجايي بار در شهر علاوه بر اينكه نقش مهمي در توسعه اقتصادي و شكوفايي ظرفيت‌هاي بالقوه شهر دارد، تاثيرات مستقيمي بر شبكه حمل‌ونقل، كيفيت تردد شبكه معابر و ايمني آن دارد.

 

نوذرپور با بيان اينكه ساختار حمل‌ونقل شهر هم­چنين بطور متقابل تاثيري مستقيمي بر قيمت تمام شده كالاها مي‌گذارد گفت : علي رغم اهميت اين موضوع در حمل‌ونقل و اقتصاد شهري و تاكيد برخي قوانين و آئين نامه هاي تصويب شده، تلاش جدي به منظور ساماندهي و ايجاد نظم در جابجايي بار و كالا صورت نگرفته است.

 

معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور اضافه نمود اين سازمان با هدف بهبود وضعيت حمل‌ونقل بار درون‌شهري، دستورالعمل مديريت حمل‌ونقل بار شهري و حومه را تهيه نموده، كه دربخش اول با عنوان “شناسايي، ساماندهي و نظارت سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه” به دنبال ساماندهي وضعيت موجود سامانه حمل‌ونقل بار هستيم. بخش دوم با عنوان “هوشمندسازي سامانه حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه” مربوط به بكارگيري سامانه‌هاي هوشمند در سامانه حمل‌ونقل بار خواهد بود تا موجبات اعمال سياست‌هاي مديريتي و افزايش كارايي و بهره‌وري در سامانه مربوطه را در قالب سامانه‌اي مديريتي فراهم آورد. دستورالعمل در بخش سوم با عنوان “سامانه مديريت حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه” به جزئيات سامانه مديريت بار بويژه باربرگ الكترونيكي و حمل‌ونقل بار شهري و حومه‌اي مي‌پردازد.

 

نوذرپور در ادامه افزود : بر اساس اين دستورالعمل كه براي تدوين آن از نظرات جمعي از اساتيد، مديران، صاحب‌نظران و متخصصان حوزه حمل‌ونقل بار استفاده شده، شهرداري‌ها موظفند به منظور مطالعه، مديريت، برنامه‌ريزي، ساماندهي و نظارت بر حمل‌ونقل بار درون‌شهري، اقداماتي را انجام دهند كه از آن جمله مي توان به ايجاد بانك اطلاعاتي از شركت‌ها، رانندگان، وسايل‌نقليه حمل بار و كليه فعالين بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهري، صدور مجوزهاي قانوني ذيربط ، نظارت و كنترل بر وسايل‌نقليه حمل‌ونقل باري براي اعمال ضوابط ايمني و كاهش مخاطرات تردد آنها اشاره نمود.

 

وي، رسيدگي به تخلفات شركت‌ها، ناوگان و شاغلين و شكايات بخش حمل‌ونقل بار درون‌شهري، آموزش و فرهنگ‌سازي فعالين حمل‌ونقل بار شهري،  برنامه‌ريزي براي ايجاد زيرساخت‌ها، اماكن و پايانه‌هاي بار درون‌شهري و نظارت بر آنها از جمله مراكز تجميع و توزيع بار درون‌شهري را از ديگر وظايف شهرداري ها در اين موضوع ذكر كرد.

 

نوذرپور در ادامه گفت : پيشنهاد قيمت‌گذاري خدمات حوزه لجستيك و حمل‌ونقل بار، ايجاد و مديريت يكپارچه سامانه‌هاي هوشمند حمل‌ونقل بار درون‌شهري، ايجاد نظام ثبت عمليات حمل‌ونقل بار درون‌شهري، برنامه‌ريزي و انجام اقدامات لازم براي كنترل اضافه بار محوري وسايل‌نقليه حمل بار به منظور كاهش خسارت بر ابنيه و رعايت استانداردها و ضوابط ايمني و برنامه‌ريزي براي نوسازي ناوگان حمل‌ونقل بار درون‌شهري را از ديگر وظايف شهرداري ها در اين موضوع برشمرد.

 

معاون امور شهرداري هاي سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور همچنين اعلام كرد : فعاليت شركت‌هاي حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه داراي شرايط تخصصي مي باشد و به سه روش يا تركيبي از آنها امكان‌پذير است كه نخستين طبقه بندي عبارت است از شركت‌هاي باربري حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه شامل شركت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پيك‌موتوري، شركت‌هاي امداد خودرو و يدك‌كش و شركت‌هاي توزيع و پخش.

 

نوذرپور افزود : دومين طبقه بندي شامل شركت‌هاي مديريتي حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه مي باشد كه عبارتست از يك شخصيت حقوقي كه كارگزاري و عمليات هماهنگي و ترتيب دهي جابجايي بار و كالا را از نقطه‌اي به نقطه ديگر با قبول مسئوليت به موجب باربرگ درون‌شهري­­ صادر شده، مديريت مي‌نمايد. اين شركت‌ها بايد داراي دفتر كار و تجهيزات مورد نياز دفتر و نيروي انساني متخصص باشند و قرارداد همكاري با حداقل يك شركت باربري حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه را ارائه نمايند.

 

وي شركت‌هاي ارائه‌كننده خدمات ايستگاهي حمل‌ونقل بار درون‌شهري و حومه را سومين طبقه بندي ذكر نمود و در تشريح آن گفت : اين شركت عبارتست از يك شخصيت حقوقي كه با تامين پايانه، توقفگاه، هاب يا پايانه يا شهرك لجستيكي، بارانداز و انبار، عمليات هماهنگي و ترتيب جمع‌آوري، نگهداري و بسته‌بندي بار براي جابجايي توسط شركت‌هاي حمل‌ونقل بار مورد قرارداد را بر عهده دارد. اين شركت‌ها بايد داراي دفتر كار و تجهيزات دفتري مناسب و باراندازي مسقف و يا روباز بنام شركت يا مديران (مديرعامل و اعضاي هيات مديره) يا سهامداران شركت و در صورت مالكيت اجاره‌اي مدت زمان قرارداد نبايد كمتر از سه سال باشد و داراي تجهيزات مورد نياز بسته‌بندي تجهيزات ايمني و حفاظت از كالا باشند.

 

وي در ادامه گفت : مطابق اين دستورالعمل، هيأت انضباطي و كميته رسيدگي به تخلفات در شهرداري ها تشكيل خواهد شد و سازمان شهرداري‌ها و دهياري‌هاي كشور در اجراي ماده 7 آئين‌نامه مديريت حمل‌ونقل بار و مسافر درون‌شهري و حومه ضوابط ايمني حمل‌ونقل بار درون‌شهري را  تهيه و تدوين مي نمايد و اجراي برنامه هاي  آموزشي از شرايط لازم براي دست اندركاران اين عرصه ذكر شده است.

 

نوذرپور درجه‌بندي شركت‌هاي حمل‌ونقل بار را ازديگر مندرجات اين دستورالعمل ذكر كرد و مبناي آن را مواردي نظير ظرفيت و نوع ناوگان تحت پوشش شامل ملكي يا اجاره‌اي، ميزان فضاي دفتر، تجهيزات دفتري، توقفگاه، بارانداز، انبار و دفاتر پذيرش بار، سيستم‌هاي مكانيزه و هوشمند و تعداد واحدهاي نظارتي و كنترلي ذكر نمود.