ساعت:

6:32 ب.ظ

تاریخ:

11 اردیبهشت 1403

شهرداری شیروان

شهردار شیروان: آموزش و پیش آگاهی؛ اصل اساسی در کاهش اثرات روانی منفی در بلایای طبیعی

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامی شهر و شهرداری شیروان؛ بیستم مهر ماه در تقویم رسمی کشور با عنوان روز کاهش بلایای طبیعی و ایمنی در برابر زلزله نام گذاری شده است تا شهروندان با افزایش آگاهی های مورد نیاز، خود را در برابر این حوادث آماده کنند.

جعفر بورنگ”شهردار شیروان”، ضمن تصریح اینکه ایران از جمله کشورهایی است که از لحاظ وجود گسل های متعدد و قرارگیری روی خط کمربند زلزله، باید به صورت تخصصی به موضوع ایمنی و آموزش همگانی در برابر خطرات ناشی از زلزله به آن توجه شود، گفت: آموزش و پیش آگاهی های لازم و ضروری، اصولی است که می تواند به کاهش اثرات روانی منفی در بلایای طبیعی کمک کند.

بورنگ افزود: بلایای طبیعی به مجموعه ای از حوادث زیانبار گفته می شود که منشاء انسانی ندارند و در بیشتر موارد غیرقابل پیش بینی است. بحران ها و پیامدهایی که امروزه در اقصی نقاط جهان شاهد هستیم، چه آنانی که بشر در آن دست دارد یا دیگر عوامل که به عنوان بحران های طبیعی از آن یاد می کنند را گریزی نیست، لیکن با توجه به شرایط های موجود آمادگی هر چه بیشتر نهادها، سازمانها و دیگر عوامل امدادی در کاهش خسارت های این بحران نقش بسزایی دارد.


سکاندار مدیریت شهری شیروان ادامه داد: در هفته کاهش بلایای طبیعی، اطلاع رسانی و آموزش های امدادی مناسب در هنگام وقوع زلزله از طریق ارسال پیامک و سایت شهرداری شیروان و به صورت مکتوب اعلام می شود و در صورت هماهنگی مدارس با واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیروان، برنامه مانور امدادی زلزله برای آگاهی و آموزش دانش آموزان در مدارس در نظر گرفته شده است که با مشارکت مدیران مدارس، دانش آموزان و مجموعه امداد و نجات واحد آتش نشانی و خدمات ایمنی این شهرداری برگزار خواهد شد.

بورنگ با بیان اینکه؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک هفته را در سال به عنوان کاهش اثرات بلایای طبیعی و ایمنی در برابر زلزله در نظر گرفته است که در ایران روز بیستم مهر ماه به همین مناسبت نام گذاری شده است، یادآور شد: اگر چه بیشتر بلایای طبیعی خارج از کنترل انسان به نظر می رسد، ولی خسارت و آسیب های ناشی از آن به طور چشمگیری قابل کنترل است و این موضوع ارتباط مستقیمی با پیشگیری های لازم توسط انسان دارد.

شهردار شیروان در پایان از آموزش کمک های اولیه در چادر ایمنی و سلامت در زمان زلزله واقع در میدان قدس شیروان خبر داد و ابرازی امیدواری کرد تا بتوان با همکاری سایر سازمان ها و نهادهای مرتبط، آموزش امدادرسانی را به صورت آکادمیک و علمی به اطلاع شهروندان برسد و آسایش خاطر مردم را در زمان وقوع زلزله و بلایای طبیعی دیگر فراهم گردد.